Nu ryger stort dansk dækforsøg i verdenspressen

Seges forsøg med store landbrugsdæk midtpunkt på stort pressemøde i Maastricht.

Da Seges sammen med NDI sidste år lavede et større forsøg med VF-dæk på en gylleekvipage gav det genlyd i Danmark.

Konklusionen var klar.

Med den særlige dækteknologi kan man køre med et langt lavere dæktryk i marken, og efterfølgende kvitterede majsen også for, at den havde været udsat for mindre tryk. Seges bekræftede i dag overfor verdenspressen, at man kan opnå et merudbytte pr. hektar på op til 35 euro svarende til 260 kr.

Dækkene havde NDI hentet hos Alliance, der er en del af en af verdens største dækproducent-koncerner Yokohama. Den japanske koncerns europæiske folk gik onsdag bredt ud med de danske undersøgelser fra Seges for at fortælle historien til en række vigtige landbrugsmarkeder i Europa.

- Vi kunne se, at man fik en udbyttestigning på to procent over de 12 rækker, lød det fra Seges-konsulenten. Da undersøgelsen blev foretaget på vestjyske sandjorder, var det tørt. Havde det været vådere, så ville effekten angiveligt have været større, lød det fra Sjørslev Lyngvig.

I forsøget blev de konventionelle dæk indstillet med et tryk på mellem 2,2 og 3 bar, mens VF-dækkenes tryk lå på 1 bar. Forsøget blev udført på en majsmark med en JB3 jordbundstype med et gylletræk bestående af en Fendt 939 og en Samson PG27 II.


Arkivfotos: Claus Solhøj

 

Ifølge Sjørslev Lyngvig stod NDI for levering af dæk og hjælp med montering af dæk, mens Seges selv har stået for at tolke resultaterne.

- Det kunne jo også have været, at de ikke var gunstige for dækfirmaet, og så havde de nok heller ikke inviteret mig hertil, sagde han i Maastricht  

Effekten aftager i dybden

Effekten på VF-dækkenes mindre  marktryk var især målbart i de øvre jordlag ned til 30 cm. Flere journalister var interesseret i, hvad effekten var længere nede i jorden.

Gerrit Vinnkers, dækspecialist fra Alliance/Yokohama mente, at effekterne om man kører med standarddæk eller de særlige dæk er mindre længere nede i jorden.

- Vi ved, at der sker jordpakning ned til en meter, men der mangler viden på området, når vi kommer længere ned, forklarede han.

Ifølge Seges specialkonsulent er den helt store hurdle, at vi kører med alt for store og tunge redskaber til at undgå problemerne. Dækforsøget handlede om gyllekørsel – men man kunne nævne mange andre situationer, hvor der trækkes store veksler på jorden med mange tons tryk ned på køretøjernes aksler.


 

- Den bedste løsning er at få maskinstationerne til at bruge mindre gyllevogne, men pga. økonomien kører de med stadig større vogne. Vi har et problem, som bliver større og større. Også mejetærskerne vejer op til 18 tons på en aksel. Det er også et problem, lyder det fra Sjørslev Lyngvig.

Er det så bare Alliance/Yokohamas VF-dæk, som blev brugt i forsøget, der gør en forskel? En journalist ville vide, om den danske maskinekspert mener, at resultaterne kan overføres til andre mærker.

- Ja, det vil jeg sige, lød det på pressemødet.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.