Nyt regnskab: Agco kørte fladt ud af vejen – men hævede priserne undervejs

En af verdens største traktorproducenter omsatte for 16 mia. kr. i sidste kvartal.

Det har været en tur på gyngerne og karrusellerne for producenten af Massey Ferguson, Valtra og Fendt-traktorer i det seneste kvartal.

Når man fraregner ugunstige valutakurser i traktorgigantens regnskab, så er omsætningen på ca. 16 mia. kr. så godt som uforandret i forhold til andet kvartal i 2018, fremgår det af det af børsnoterede Agcos nye kvartalsregnskab.

Bagtæppet for det er forholdsvis stabile markeder i Nordamerika og Europa og et sydamerikansk marked, som har haltet lidt bagefter.  

Mens toplinjen har været stillestående, så er indtjeningen imidlertid forbedret via effektiviseringer i produktionen.

Mens Agco tjente ca. 600 mio. kr. i andet kvartal for et år siden, så er indtjeningen nu løftet til ca. 940 mio. kr. for perioden i år.

”Højdepunkterne i resultaterne for vores andet kvartal var forbedrede marginer på tværs af alle regioner og en stor vækst i vores indtjening per aktie”, lyder det fra Agcos topchef, tyskeren Martin Richenhagen i en kommentar sendt til børsen tirsdag.

Agco oplyser også, at man i år har formået at hæve priserne et sted mellem 2 til 2,5 procent.

Skandinavien trækker ned

Omkring to-tredjedele af Agcos salg sker indenfor markedsområdet Europa/Mellemøsten, hvor Fendt eks. har en særdeles stærk markedsposition i hjemlandet Tyskland ligesom Agco også står godt i et stort landbrugsland som Frankrig. Netop de to store lande samt andre  markeder i Centraleuropa trækkes frem som vækst-lande for Agco i de seneste måneder. Vigende salg i Skandinavien fremhæves dog som en af grundene til, at de samlede vækstrater for området ligger på knap seks procent.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.