Da Folketinget åbnede tirsdag i sidste uge, kom statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) med en noget opsigtsvækkende melding, da han i sin åbningstale erklærede, at det skal være slut med indregistrere nye diesel- og benzinbiler i Danmark i 2030.
Det er i hvert fald et af de tiltag, regeringen præsenterer i sit klimaudspil, der lander tirsdag.
Om det også skal være slut med dieseldrevne traktorer, blev der dog ikke sagt noget om fra Folketingets talerstol.
Landbrugsavisen.dk har dog sendt en forespørgsel til Miljø- og Fødevareministeriet, der afviser, at traktorer er omfattet af regeringens udspil.
"Regeringen forslår at omfatte dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler af miljøzoner. Traktorer og mobile ikke-vejgående maskiner er ikke omfattet, hverken ude på landet eller inde i miljøzonen", lyder det i et skriftligt svar.
En fremtid med eltraktorer er heller ikke lige om hjørnet, hvis man skal tro Morten Schmidt, der er direktør i maskinfabrikanten Agcos smart farming-afdeling.
Han forklarede, at en stor og stærk traktor, der skal kunne arbejde i marken i 12 timer, skal have 15 tons batterier med om bord, og de ville fylde fem kubikmeter.
Relaterede artikler
Kommentarer