Semler skærer 20 stillinger væk

Næsten hver 10. stilling hos landets største John Deere-forhandler er sparet væk.

Landets største John Deere-forhandler tilpasser i øjeblikket forretningen.

I slutningen af uge seks og i starten af uge syv opsagde Semler Agro 17 medarbejdere. Derudover forsvinder tre stillinger efter tre nylige medarbejderopsigelser.

Ifølge CEO Morten Buus nedbemander den store John Deere-forhandler med ni afdelinger landet for at tilpasse sig et vigende marked for landbrugsmaskiner.

”Det er ærgerligt og ulykkeligt for de mennesker, som vi må afskedige. Men det er desværre nødvendig. Tager du vores tilpasning i forhold til den generelle nedgang i markedet, så er det ikke en stor sparerunde, når man ser på, at markedet er faldet med ca. 30 procent. Hos en almindelig maskinforretning svarer vores tilpasning til et par ansatte”, siger Morten Buus.

Semler skærer bredt i hele organisationen – lige fra stillinger i ledelsen, blandt mekanikerne, på salgssiden og i den øvrige administration.

I ledelsen afskaffer Semler de to stillinger som henholdsvis chef for reservedele og chef for service. Begge stillinger ryger midlertidigt ind under Morten Buus eget ansvarsområde, hvor hele eftermarkedet ses som en enhed.

”Vi skal alle sammen stramme ballerne i et nedadgående marked. Det samme gør vi også på andre funktioner. Men det er også vigtigt at sige, at nu er vi i mål med tilpasningerne. Og vores ambitioner er stadig vækst på den lange bane, og vi forandrer heller ikke vores planer om flere rullende værksteder”, siger han.

Hvad betyder ændringerne for kunderne?

”Udbud og efterspørgsel hænger sammen. Kunderne efterspørger ikke så meget, som de har gjort. Det er en tilpasning til markedet, så de kommer ikke til at mærke det. Til gengæld kommer de til at opleve os endnu mere som en enhed på eftermarkedet”, siger han.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.