Trods salg på 75 mia. kr.: Sværere at sælge maskiner for CNH i 2019

Gigant indenfor landbrugsmaskiner mødte generelt svagere markeder i sidste halvdel af 2019.

Producenten af bl.a. New Holland og Case IH's traktorer og landbrugsmaskiner, CNH Industrial, oplever, at markedet for landbrugsmaskiner har været på vej nedover og vigende i 2019.

Salget faldt med seks procent til 11 mia. dollar for selve landbrugsdelen i CNH, der også tæller en større produktion af bl.a. motorer og lastbilbiler i koncernen. 

I en regnskabsmeddelelse oplyser den børsnoterede koncern, at markedet for landbrugsmaskiner bl.a. har været nedadgående i Nordamerika og på en række markeder i resten af verden, ligesom en række forhandlere har haft travlt med at reducere deres maskinlagre i anden halvdel af året.

Driftsresultat faldt samtidig for landbrugsområdet fra 1.036 mio. dollar året før til 897 mio. dollar i 2019 og dermed til et niveau svarende til 6,1 mia. kr.

Trods nedgangen er CNH’s topchef Hubertus Mühlhäuser tilfreds med resultatet.

”Når man tager de svagere volume I industrien I betragtning og usikkerheden omkring efterspørgslen i vores Industrial-aktiviteter, så har CNH Industrial leveret acceptable resultater for året 2019 og vores fjerde kvartal”, lyder det bl.a. i en kommentar, hvor han lover, at CNH vil arbejde hårdt for sine marginer i 2020 og investere i fremtidige teknologier, selvom makroøkonomien ikke er med CNH for tiden.  

For hele CNH Industrial landede omsætningen iøvrigt på astronomiske 190 mia. kr., svarende til et fald omkring fem procent i forhold til året før.

CNH forventer, at efterspørgslen vil stabilisere sig i løbet af 2020 og forventer et samlet salg på nogenlunde sidste års niveau.

 

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.