Ugens Maskine:»Nu kan vi lave fuld gennemskæring i få centimeters dybde«
Crosscutter disc’en bliver fremover en valgmulighed på nye Carrier-harver samt modeller tilbage fra 2005.

Den ser mere speciel ud, end den er køn. Men Väderstads nye såkaldte Crosscutter disc har et design, der ifølge Peter Nielsen, sælger hos Väderstad Danmark, gør Carrier-harver med Crosscutteren i stand til at lave fuld gennemskæring i ganske få centimeters dybde.

»Fordi den (disc’en red.) er så profilleret i dens design, kan vi opnå en fuld gennemskærring i blot to-tre centimeters arbejdsdybde«, fortæller han.

Väderstad har med de nuværende discs længe fremhævet Carrier discharven som en stærk spiller til at bearbejde jorden øverligt. Men alligevel klarer den nye variant sig bedre:

»Carrier’en kan nemt arbejde i to-tre centimeters dybde med vores nuværende tallerkner. Men for at opnå fuld gennemskæring i hele harvens bredde skal vi realistisk set ned i mindst fem centimeters dybde.«

Väderstad spænder flere rækker på sin Tempo såmaskineMaskiner Onsdag 27. juni 2018 · 19:44

»Det er ikke altid, man vil have spildkorn så langt i jorden, og det er årsagen til, at vi har lanceret den nye type disc«, forklarer Peter Nielsen, der tilføjer, at Crosscutter også kan klare sig på pløjet jord til at lave såbed med.

Det er muligt at montere Crosscutter tallerknerne på alle modeller af Väderstads Carrier-harve helt tilbage fra 2005.

Crosscutter blev vist første gang på Agritechnica i november, men havde nordisk premiere på Borgeby Fältdagar i denne uge. Den nye variant har desuden kørt test i Danmark i efteråret 2017 med gode resultater.

»Men den kræver fart. Typisk 15 til 20 kilometer i timen - og så vil vi helt sikkert komme til at se den med en halmstrigle forrest«, fastslår Peter Nielsen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.