Ugens Maskine: Land Rover fejrer 70 år med bjørnestærk V8

Den klassiske Land Rover kom til verden i 1948, og produktionen er principielt stoppet, men 70 års jubilæet fejres med håndbyggede versioner med 405 hestekræfter.

Okay, vi ved godt, at den klassiske Land Rover er en form for bil og ikke en landbrugsmaskine. Og man kan diskutere, om den hører hjemme i disse spalter. Men vi ved også, at ikonet, der nu har 70 år på bagen, har gjort tjeneste i landbruget såvel som alle mulige andre steder. Det er en bil, der har tiltrukket alle mulige kundegrupper fra opdagelsesrejsende og eventyrere til dyrlæger, landmålere, hippier, skovfogeder, entreprenører, byboere - og landmænd, som i virkeligheden var målgruppen fra starten.

Produktionen af Land Rover stoppede i princippet i 2016. På det tidspunkt havde den længe været alt for dyr at producere, men nu da modellen i år fylder 70 år, har fabrikken alligevel valgt at trække klenodiet ud i lyset igen. For at hylde dette særlige køretøj fremstiller fabrikken en lille serie på 150 håndbyggede biler, som får navnet Land Rover Defender Works V8. Den får en V8-motor med 405 hestekræfter, som skulle sætte den i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på mindre end seks sekunder. Så hurtigt ude af hullerne har en Land Rover aldrig været. Jubilæumsversionerne, som antagelig allerede er solgt, kommer i både den korte 90-tommers udgave og den lange 110’er. Prisen i England er sat til 150.000 pund - det er næsten 1,3 mio. kr. - uden dansk registreringsafgift.

Hver fredag samler vi op på en interessant maskine, og denne fredag serverer vi fem ting, som ikke alle ved om den klassiske Land Rover:

1. Bygget i aluminium

Den første Land Rover blev lanceret på Amsterdam Motor Show i 1948. Den var inspireret af den amerikanske Jeep, men karrosseriet på englænderen var bygget i alumium. Efter krigen var der rationering på stål, men til gengæld havde man masser af aluminium til overs fra krigstidens produktion af krigsfly.

 

2. Landmandens bedste ven

Manden bag den første Land Rover var en ansat på Rover-fabrikken i Solihull, Maurice Wilkes, som sammen med sin bror, Spencer manglede et køretøj af den slags hjemme på gården. Derfor forsynede de den nye Land Rover med kraftudtag til redskaber. Den første Land Rover Serie 1 blev da også til at begynde med markedsført som en erstatning for traktoren. Den skulle være »landmandens bedste ven«. Allerede i 1954, altså på seks år, rundede man 100.000 producerede eksemplarer - og Land Roveren var blevet en af de eksportsucces’er, som briterne manglede i efterkrigsårene.

 

3. Velkendte tal

Alle Land Rover entusiaster ved præcis, hvad man snakker om, når man taler om en Land Rover Defender 90’er eller en 110’er. Tallene dækker over de to versioners akselafstand målt i tommer. Designet er gentagne gange i løbet af historien opgraderet og moderniseret, men den første models kantede udtryk er let genkendelig selv på de nyeste.

 

4. Over to millioner

Land Rover Defender - som fik sit tilnavn Defender i 1990 - nåede inden produktionen sluttede at blive fejret i stor stil i England under modellens 65 års jubilæum. På det tidspunkt var der bygget over to millioner, hvis man tæller den oprindelige Land Rover og Defender som én model. Den første million eksemplarer rundede man allerede i 1976.

 

5. 75 procent er kørende.

Land Rover er kendt for en helt unik holdbarhed. Det siges, at tre fjerdedele af alle de Land Rovere, der er bygget siden 1948, stadig er i stand til at køre ved egen kraft, en statistik, som næppe nogen anden bilproducent kan matche.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.