VM-kandidat: Mange kører alt for bredt med deres plov

Martin Lindberg Velling er et godt bud på Danmarks næste medaljetager i pløjning. Nu hjælper han også med at få forbedret pløjestandarderne på Kvernelands plove i Danmark.

Kverneland har fået en sin egen ekspert i pløjning på det danske marked.

Og han har lidt at have det i.

Martin Lindberg Velling blev nemlig nr. fem ved seneste VM i pløjning, og vil i år arbejde hårdt for at komme op og smage metal til verdensmesterskaberne, når de afholdes senere på året.

For nylig skiftede den 25-årige konkurrencepløjer job, så han nu er service specialist hos Kverneland, hvor han kører rundt til forhandlerne og hjælper dem med plovindstillinger og viden, som de skal formidle videre til deres kunder.

- Jørgen (markedschef Jørgen Mortensen red.) ringede i efteråret og spurgte, om jeg ikke skulle til at lave noget med min uddannelse igen. Jeg kender dem fra før, da jeg var i lære (som landbrugsmaskinmekaniker red.) hos Lyngfeldt, som også er Kverneland-forhandler. Det er jeg utrolig glad for, siger han og forklarer, at da foråret endelig bød på sig, så blev det travle tider med en masse udkørsler hjemme fra Hobro.

 - Det er meget selvstændigt arbejde det her, hvor man er sin egen værkfører, fortæller han.   

- Det er primært forhandlerne, som jeg skal have lært op. Jeg kan ikke nå rundt om alle nye plove i Danmark. Det er en opgave at få alle forhandlere lært det. Det er meget spændende.

Hvorfor er der brug for, at du kommer rundt og taler om plovindstillinger. Alle os landmandsbørn har vel lært at pløje?

- Det er man desværre nødt til. Når fabrikkerne laver plovene, så ved de ikke, hvad de forskellige traktorer har af trækvidder og sporvidder. Der er altid finjusteringer, man skal have sat ordentlig sammen. Det er de sidste 30 procent, som man skal ud og have kørt ind for at få det til at fungere, siger han.  

Hvad gør man så typisk, når nogen skal hjælpes med indstillingerne?

- Man skal typisk starte hjemme i maskinhuset hvor du næsten kan indstille det hele i maskinhuset på et plant gulv. Det tager typisk tre timer. Først skal man få traktor og plov til at passe sammen, inden man kører i marken, fortæller han.

Han slår også et slag for jordpakkeren, som han synes er blevet overset.

- Jeg synes, at man skal altid kører med en jordpakker på. Jeg vil tro, at man kan spare 15 procent diesel, hvis man har kørt med den først. På lerede jorder døjer man ofte med huller i furene – mange vinterpløjer om efteråret – og så kommer ukrudtet op i hullerne. Har du haft jordpakkeren på, så slipper du for meget ukrudt, siger han.

Hvordan er pløjestandarden rundt omkring i landbruget?

- Generelt er der mange landmænd, som synes, at det tager for lang tid med indstillingerne. Det er typisk elever, som ikke bliver sat ordentlig i gang med pløjningen. De kører generelt alt for bredt med deres plove. Man skal helst plove 17 tommer i stedet for 20 tommer, så man får kompakte furer, så ukrudtet ikke gror op igennem. Og første furer er for bred. Det er sådanne småting, der gør, at det ser lidt bølgepløjet ud i stedet for at ligge jævnt, siger han og synes, at det er fedt, at Kverneland nu sætter fokus på det hos deres kunder og forhandlere.  

Samtidig er han glad for, at der bliver en direkte forbindelsen mellem pløjesporten og hans daglige arbejde.  - Det er så skønt, at ens arbejde går ind i ens hobby, og at de to ting har relevans, sige rhan.

Er det så let at få fri til træning?

- Ja, jeg har trænet en del i vinter for at have tid til det. De er indforstået med, at jeg får tid til det, siger han og forklarer, at han selvfølgelig også går efter VM-medaljer med en Kverneland-plov samt bliver støttet af arbejdsgiveren med sliddele, nye muldplader og har fået sponsoreret komplette underplove.  

Får man så en kæmpe løn som verdenskendt pløjer?

- Lønnen fejler ingenting, den skulle bare udbetales oftere, griner han, at vi går langt videre i den snak.  

Den store VM-drøm lever med nye muldplader

Til efteråret skal det store VM-slag slås. Som mangedobbelt dansk mester er han nok en gang med. Sidste gang blev han nr. fem, men var undervejs meget tæt på podiet.

Efter mesterskabet var erkendelsen, at konkurrenterne kørte med nogle særlige muldplader, som han ellers ikke har været så vild med selv. Briterne har nemlig skåret toppen op på deres muldplader, så jorden kommer ind som en kage.

- Nu har vi fået lavet de muldplader. Jeg har manglet det sidste for at være med i toppen. Det har aldrig været tættere på end sidste gang – og derfor vil man give den en ekstra skalle, siger han.

Om det så er det samme som dansk metal, det bliver spændende, siger han, men ser også hård konkurrence foran sig.  

- Der kommer fire tidligere verdensmestre, og så er vi to-tre andre, der lå lige under medaljerne sidste år. Feltet bliver en kende hårdere i år, men jeg vil prøve at forbedre femtepladsen og få et eller andet hjem. Det er blevet en kende sværere i forhold til konkurrenterne. Jeg vil gøre mit bedre for at kunne pløje godt begge dage, siger han.

Udover, at der nu står Kverneland på lønsedlerne, så er mærket heller ikke langt fra ham fra pløjesporten.

- Jeg har altid kørt med Kverneland og deres dele. Der er ikke noget, som bliver lige så blankt som Kvernelands dele, lyder det fra ham.  

- Når ting bliver mere blanke, så sætter der sig ikke jord på. Derfor har jeg altid kørt med originale Kverneland plovdele. Jeg er da 100 procent Kverneland-mand, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.