DLG: Vi har solgt det, vi ville sælge
Danespo var sidste salg i puljen i denne omgang for DLG, melder topchef Kristian Hundebøll. Han er godt tilfreds med priserne.

De seneste måneder er selskaber i en lind strøm forsvundet fra DLG’s organisationsdiagram.

Især selskaber fra DLG Food er solgt fra, herunder Samsø Syltefabrik, European Freeze Dry og senest Danespo, men også DLG Tele og Vitalys har fået nye ejere.

De mange underskrifter på salgsaftaler vækker tilfredshed i hjørnekontoret på Axelborg hos koncernchef Kristian Hundebøll.

Men med salget af Danespo markeres der nu også et punktum.

»Der kommer ikke flere. Vi er igennem frasalgsprocessen lige her for nærværende, men det kan være, at der kommer noget senere på året,« siger han.

»Vi eksekverer i henhold til den strategi og plan, vi lagde for to år siden, og vi har solgt det, vi gerne ville sælge. Vi er igennem den målrettede frasalgsbølge, som vi har arbejdet på de sidste par år. Jeg er meget tilfreds med summen af det, vi har nået« lyder det.

Hvor mange penge, DLG har fået i kassen på baggrund af de syv solgte selskaber, ønsker han ikke at kommentere.

»Men det er positivt for DLG. Det giver os et lidt mere styrket og fokuseret DLG, der kigger ind i 2016, i forhold til for et par år siden,« mener topchefen.

Kristian Hundebøll erkender dog, at grovvareselskabet endnu ikke er lykkedes med at sælge det selskab, der har været absolut mest omtalt af alle selskaberne, der var rygtet til salg; nemlig Kongskilde.

Heller ikke det tabsgivende DanPiglet, tidligere kendt under navnet DPL Invest, der producerer grise, er lukket ned.

»Det tager lidt længere tid, end vi havde håbet på. Det er ikke lige modent til at sælge DPL med de nuværende priser. Men selskabet har attention. Der er ikke nogen i vores bagland, der synes, det er sjovt at drive og eje et selskab, der giver tab år for år,« forklarer Kristian Hundebøll og uddyber, at der forventes at ske frasalg af svineproduktion i 2016 i selskabet, der dog er blevet markant mindre i forhold til tidligere.

Når det gælder Kongskilde, så har også det selskab fortsat direktionens opmærksomhed.

»Markedet er ikke lige modent til at sælge det lige nu. Derfor kigger vi indad og arbejder målrettet med at trimme Kongskilde. Vi er godt tilfreds med, hvor virksomheden står nu,« siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.