Mælkeproducent fandt stor arbejdslettelse på Youtube

Norsk landmand så en video. Nu hapser snild ballevogn 10 rundballer ad gangen på hans bedrift.

Det er ikke al tid med at se videoer på YouTube, der er spildtid. Det viser historien om den mælkeproducenten Lars Lauten i det norske landbrugsteknikmagasin Bedre Gardsdrift.

For så sjovt er det jo heller ikke at køre rundballer hjem fra slætgræsmarker og folde. men nu klarer han 40 baller i timen, når afstanden ud til ballerne er højst 1,5 km, da han kan læsse ti baller på fem-seks minutter.

Det skyldes den vogn fra den irske producent KelTec, som han fandt på Youtube.

Betjenes fra kabinen

Rundballevognen arbejder med en opsamler i form af et langt gitterrør på hver side af vognen. Ballen fanges ved at køre langs med den. Den skubbes så længere ind i gitterrøret, når næste balle fanges. I alt kan der være op til fem baller i hver side, og når hvert gitterrør er fyldt, klappes det hydraulisk op og ind mod midten af vognen til hjemtransport.

Vel hjemme på bedriften sænkes gitterrørene ned, og ballerne sættes af ved at køre væk med vognen. Til wrapballer fås særlige indtag til at skåne plasten ved opsamlingen.

Al betjening klares fra traktorkabinen.

Kræver lidt øvelse

En ulempe er ifølge Lars Lauten, at wrapballerne skal hentes, mens de stadig er runde og dermed inden for to-tre dage efter presning og wrapning.

Desuden lægger nordmanden ikke skjul på, at det kan kræve lidt træning at ’fange’ ballerne med en diameter op til 130 cm.

KelTec-vognen fås dog også til større rundballer og koster i Norge godt 200.000 kroner.

 

Artiklen er første gang publiceret den 26. september 2017

Denne artikel er normalt forbeholdt abonnenter, men vi har i dag valgt at gøre den tilgængelig for alle. Køb abonnement på PLUS her.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.