Vinterhveden er nu mest populær: Overhaler vårbyg

Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har offentliggjort opgørelsen af afgrødefordelingen i 2017.

Sidste år var vårbyggen den mest populære afgrøde i Danmark.

I 2017 er arealet med vinterhvede er oppe på 548.663 hektar og har dermed overhalet sidste års nummer et, vårbyg, som dyrkes på 540.832 hektar.

Arealet med vinterhvede er således øget med 20.069 hektar i forhold til sidste år, mens arealet med vårbyg er faldet med 55.769 hektar.

Permanent græs faldet - men opfylder EU-krav

Hvert år opgør styrelsen andelen af permanent græs i Danmark på baggrund af de indsendte fællesskemaer. Det skyldes, at et af de grønne krav i EU’s forordning om arealstøtte er, at Danmark skal opretholde andelen af permanent græs.

I 2017 er andelen af permanent græs beregnet til 7,5 procent af landbrugsarealet. Det er en lidt lavere andel end i 2016, men fordi der samtidig er en relativt stor del af det permanente græsareal, der er blevet økologisk, opfylder Danmark fortsat kravet, skriver styrelsen.

Andelen af blomsterbrak er fordoblet siden 2016

Arealet med blomsterbrak er på 1288 ha i 2017 og er steget med 619 ha i forhold til sidste år. Dermed er den nye braktype, som blev introduceret i 2016, ved at blive udbredt.

Nedenfor kan du se opgørelsen over de 10 mest populære afgrøder:

Afgrøde

Areal med grundbetaling 2017

Areal med grundbetaling 2016

Forskel

Vinterhvede

548.663,3

528.594,3

20.069,0

Vårbyg

540.832,2

596.601,1

-55.768,9

Græs med kløver/lucerne, under 50 % bælgpl. (omdrift)

179.090,8

178.179,9

910,9

Vinterraps

176.900,4

162.471,8

14.428,6

Silomajs

166.829,6

176.750,4

-9.920,8

Vinterbyg

124.866,2

110.020,0

14.846,2

Permanent græs, normalt udbytte

90.470,2

94.148,9

-3.678,7

Vinterhybridrug

88.729,8

78.747,8

9.982,0

Vårhavre

58.175,3

53.023,3

5.152,0

Græs uden kløvergræs (omdrift)

48.823,0

49.564,6

-741,6

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.