Maskinbranchen i brydningstid: Kamp om redskaberne

Der sker drastiske ændringer i maskinbranchen. Se hvordan en række af de større redskabsproducenter tackler udfordringerne.

For nyligt valgte Väderstad den drastiske løsning og opsagde et par håndfulde forhandlere for at tildele Semler eneret til salg. I traktorbranchen er det allerede udbredt, at de større traktorimportører kun tillader, at hver forhandler har ét mærke. Hos Horsch springer man simpelthen forhandlerleddet over og sælger direkte til landmænd.

Om nogle år ser markedet for landbrugsredskaber helt anderledes ud end i dag, hvor de fleste harver, sprøjter og gyllevogne sælges gennem lokale maskinhandlere. Det mener mange redskabsproducenter. Men ingen er lige nu klar til at melde ud, at de selv vil sælge direkte til landmænd eller stille eksklusive krav til forhandlerne. Det er essensen af en rundringning til redskabsproducenter, som LandbrugsAvisen har foretaget.

Men det er bestemt ikke alle, der hilser tanken om at droppe forhandlere eller forhandlerleddet velkommen.

Læs hvad de tænker om fremtiden

Lemken: Vi sagde nej til Semler

MI: Strukturen med forhandlere er den rigtige

Pöttinger: Vi vil se maskinhandlere uden traktorer

Kverneland vil udbygge samarbejdet med forhandlere

Hardi: Godt at have forhandlere tæt på kunden

Bogballe: Hvis man laver det bedste skal der nok være en sælger og en køber

Horsch-importør: Der skal være færre mellemled

Brøns: Redskabsproducenter skal opføre sig ordentligt

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.