Med en handelsstrategi kortslutter du frygt og grådighed
En strategi for, hvornår du skal handle, sætter følelserne ud af spil.

Jeg vil nærmest sammenligne det med at vinde i lotto, hvis man tror, at man kan handle på det optimale tidspunkt. Det sker nemlig bare næsten aldrig i virkeligheden.

Sådan siger økonomikonsulent Dennis Andreasen fra Centrovice, når han skal give et bud på, hvorfor selv landmænd, der anser sig selv som dygtige handelsmænd, ikke skal forlade sig på mavefornemmelser, når kornet skal sælges, eller sojaen skal købes.

»Det er et psykologisk spil, som det er næsten umuligt at gøre sig fri af, - med mindre altså, at man lægger en strategi for handlen, så man ikke skal tænke og føle sig frem,« siger Dennis Andreasen.

»Frygten betyder, at i en situation med stigende priser vil køber få mere og mere lyst til at handle af frygt for yderligere prisstigninger. Sælger vil omvendt være styret af grådighed og vente på højere priser. Begge risikerer at forpasse chancen for en god handel. Og omvendt, når priserne falder. Køber vil af grådighed vente på endnu lavere priser, og sælger vil sælge af frygt for at tabe penge.«

Breder budskabet ud

Hos Centrovice prøver man at brede budskabet om handelsstrategiens velsignelser ud til landmænd, - en ikke helt let opgave, erkender Dennis Andreasen:

»Mange landmænd anser sig selv som dygtige handelsmænd, og så har de i øvrigt et godt forhold til foderstoffen, der nok skal give en god pris,« fortæller økonomikonsulenten, der i den forbindelse lige vil minde om, at grovvareselskabet er sat på jorden for at tjene penge:

»Så når man bliver ringet op og får et godt tilbud, så kan man være helt sikker på, at det er, fordi det er en god forretning for selskabet.«

»Heldigvis kan vi dokumentere, at man over tid får en pris, der i gennemsnit er bedre, end hvis man handler på gehør,« fortæller Dennis Andreasen, der også vedgår, at man nok heller ikke med en strategi nogen sinde kommer til at ramme priskurvens bund eller top:

»Men det er heller ikke det, der er målet. Man skal se sådan på det, at man med en strategi undgår at komme til at handle på det forkerte tidspunkt. Én dårlig handel kan næsten være umulig at komme sig over igen, fordi der i de store landbrug står virkelig mange penge på spil.«

»Og så skal man også tænke på, at man med en handelsstrategi har et rigtig godt argument over for banken. Bankerne går meget op i likviditet og kan måske presse på for, at høsten sælges straks efter høst. Men med en strategi for kornsalg er det meget nemmere at overbevise banken om det fornuftige i at vente,« siger Dennis Andreasen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.