2.000 hektar roer venter lige om lidt i kort og intens sæson
Danmarks eneste maskinstation med tre Grimme Maxtron-optagere på bælter glæder sig over at kunne magte hele roens vej fra jord til fabrikken.

Om få uger går det atter løs i sukkerroerne, når årets kampagne slås i gang med øko-roerne som de første.

Med fra start er Halsted Maskinstation på Vestlolland, hvor indehaver Kristoffer Rasmussen for første gang skal prøve kræfter med de økologiske sukkerroer.

Skønt vognmandsdelen og Kristoffer Rasmussen eget landbrug er vokset pænt i de senere år, er kernen i Halsted Maskinforretnings aktiviteter fortsat sukkerroerne. I år har Halsted Maskinstation omkring 2.000 hektar i bogen, og det er nogenlunde, hvad maskinstationens tre Grimme Maxtron-optagere med de karakteristiske bælter kan magte på en kort, men intens sæson.

Setup er win-win

Dog er aktiviteterne steget ganske markant fra i begyndelsen kun at handle om at tage roerne op til i dag også at handle om rensning og læsning, transport af roerne fra mark til sukkerfabrik samt dækning af roekuler sidst på sæsonen med fiberdug og specialudstyr.

Dermed har Fendt-traktorerne, Grimme-optagerne og de to Ropa Maus-rense/læssemaskiner fået følgeskab af seks lastbiler, og når sæsonen for alvor går i gang, beskæftiges der 25 medarbejdere, som søger for at holde maskinparken i gang stort set døgnet rundt. Dog ikke lastbilerne, da sukkerfabrikkerne ikke tager roer ind døgnet rundt.

»Vi er de eneste på Vestlolland, der har hele setuppet til roerne, og roerne er stadig omdrejningspunktet for hele virksomheden«, konstaterer Kristoffer Rasmussen.

Totalløsningen er en stor fordel for både maskinstationen og landmanden. Den enkelte landmand behøver kun at lave aftale ét sted, som så til gengæld får alle opgaverne med roerne på bedriften.

Nye opgaver på vej

Lastbilflåden er vokset fra tre til seks lastbiler i de seneste år, og det har hverken knebet med at skaffe kørsel eller chauffører.

»Vi tiltrækker faktisk chauffører, fordi de fire måneder om året kan komme hjem og sove hver aften under roekampagnen. Resten af året kører de i hele Danmark«, forklarer Kristoffer Rasmussen.

Blandt opgaverne resten af året er kørsel for DLG, flytning af gylle og transport af halm. Og mangler der et returlæs, er Kristoffer Rasmussen hurtig med en sms rundt til landmændene med et godt tilbud, og så er der som regel også hurtigt et returlæs på plads.

Men ikke mindst på vognmandsdelens vegne glæder han sig til, at byggeriet af Femern-forbindelsen og den nye Storstrømsbro for alvor går i gang.

Gule ærter og pølsebord

»Med roerne, vores eget landbrug på 360 hektar og vognmandsforretningen har vi en spændende virksomhed med mange forskellige opgaver og mange gode folk ansat. Medarbejderne er lokale folk, som ofte har været ved os i mange sæsoner. De kender stederne, landmændene og maskinerne«, siger Kristoffer Rasmussen, som også i år glæder sig til at byde samtlige ansatte på gule ærter og pølsebord, når første optagedag er slut.

Den varme aftensmad til alle medarbejdere er roesæsonen handler også om påskønnelse og medarbejderpleje på de lange arbejdsdage i sæsonen, hvor de fleste ansatte præsterer, hvad der svarer til en normal arbejdsuge på blot tre dage, inden de så holder tre dage fri.

Den varme aftenmad er også noget, andre vognmænds chauffører snakker misundeligt om, hører Kristoffer Rasmussen.

»Det er en god, blandet skare, og det giver et rigtig godt samspil på holdet. Jeg oplever, at vi har meget selvhjulpne folk, fordi mange af dem kommer fra landbruget. Så de finder hurtigt en løsning, hvis maskinen driller, eller de kører fast«, siger han.

Faktaboks

Halsted Maskinstation:

  • Indehaves af Kristoffer Rasmussen. Hustruen Tina og hans far arbejder også i virksomheden.
  • Ligger på Vestlolland og er specialiseret i sukkerroer.
  • Har med tre styk Danmarks største flåde af Grimme Maxtron-optagere med bælter.
  • Driver desuden 360 ha markbrug, bl.a. en forpagtning ved Halsted Kloster på 188 hektar.
  • Vognmandsdelen omfatter seks lastbiler.
  • 25 ansatte i roesæsonen til at bemande samtlige køretøjer undtagen lastbilerne i døgndrift, til hverdag 12 ansatte.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.