Agco vil hjælpe med kørespor og logistik
Field Logistics kan bl.a. optimere dine kørespor og vise, hvor buffertanken er placeret bedst, når du kører gylle.

Agco benyttede tilbage i november Agritechnica til at vise en kommerciel udgave af et nyt stykke software. Programmet skal hjælpe med at reducere spildtid og tomkørsel i marken - bl.a. ved at beregne det mest optimale kørselsmønster.

»Det er et projekt, vi har arbejdet på i fem-seks år. De første år sammen med Aarhus Universitet og senest med en århusiansk virksomhed, så vi nu er klar til at lancere løsningen kommercielt hen over 2020«, fortæller danske Morten Leth Bilde, udviklingsansvarlig hos Agco.

Field Logistics, som programmet hedder, bliver en web-baseret løsning. Her kan man vælge sine marker via satellit-billeder og på den måde angive, hvilket areal man vil beregne på.

Ved at sætte forskellige informationer ind kan programmet eksempelvis simulere de mest optimale A/B-linjer eller for eksempel angive kørespor til to mejetærskere, der skal høste på samme mark på den mest optimale måde ud fra logistikmæssige hensyn.

»I programmet kan man angive ind- og udkørsler i marken, og de informationer bruges også til at beregne den mest optimale rute. Det samme gælder, hvis man skal have en buffertank placeret i marken, når man tildeler gylle«, uddyber han.

»Med Field Logistics har vi et værktøj til statisk planlægning. Næste step er den dynamiske planlægning, hvor programmet hele tiden viser den bedste løsning i forhold til, hvordan omgivelserne ændres«.

Faktaboks

Field Logistics:

  • Kan simulere de mest optimale A/B-linjer i en mark
  • Kan planlægge bedst mulige rute for f.eks. flere mejetærskere i samme mark. 
  • Kan reducere spildkørsel ved forskellige opgaver.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.