Ingen plads til hovsa-løsninger, når alle skal have snittet i samme uge

God kommunikation mellem landmand og maskinstation er nøglen til få lavet god græsensilage til en fornuftig pris, er budskabet fra erfaren maskinstationsejer.

Den gode kommunikation mellem landmand og maskinstation er nøglen til succes.

Sådan lyder det flere gange fra Erling Kjær, som vi har sat stævne til en snak om, hvordan maskinstationen får fuld udnyttelse af sit grej til græsensilering, så mælkeproducenten som kunde opnår en optimal kvalitet til en fornuftig pris.

Erling Kjær er indehaver af Erlings Kjærs Maskinstation ved Vildbjerg sammen med to af sine medarbejdere, som han er ved at gennemføre et generationsskifte med.

Maskinstationens kunder har tilsammen ca. 1.700-1.800 hektar pr. slæt og fem slæt som det mest normale. Ca. halvdelen af kunderne skårlægger selv, mens lidt færre river selv.

For Erling Kjærs Maskinstation giver det en fin fleksibilitet, som kan gøre det muligt at bemande et ekstra snitterhold.

Regn udfordrer

- Vi opfordrer kunderne til, at første gang, de bare så meget som tænker på at få skårlagt græsset, skal de ringe til os, så vi kan blive gearet til at håndtere det. For der er ikke plads til hovsa-løsninger. Så det handler om god kommunikation. Kunderne ved godt, at det går ud over andre, hvis de ikke selv har styr på det, forklarer Erling Kjær og understreger, at vejret selvklart spiller en stor rolle, når et græsslæt nærmer sig.

- Det værste, vi som maskinstation kan opleve, er at komme i gang med første slæt og så blive afbrudt af regn, for så tager det mere end de normale syv-otte dage at blive færdige med første slæt, og det kan gå ud over kvaliteten af græsset. Her kan landmanden sikre sig med en græsblanding, der godt kan tåle at stå lidt længere.

Markveje et ømt punkt

Generelt er kundernes bedrifter blevet større og mere professionelle i de senere år, og dermed er samarbejdet også på mange punkter blevet lettere.

- Markvejene er stadig et af de ømme punkter en del steder. Dårlige markveje koster ekstra tid under græsensileringen og kan betyde, at vi skal bruge en vogn og en traktor mere. De dårlige veje koster også, når der skal bringes gylle ud. Vi kan i princippet være ligeglade, men det handler jo også om kundetilfredshed, forklarer han.

- Man skal huske, at træer gror hvert år og skal beskæres hvert år, tilføjer han.

Muldskud kan være en udfordring, som både giver råaske i ensilagen og koster ekstra brændstof på snitteren, når knivene bliver døve.

- Generelt ligger vores kunders analyser på råaske dog under gennemsnittet, siger han.

Selv udviklet silopakker

Efterhånden er det ret få kunder, der gerne vil hjælpe med at køre fra, men mange hjælper stadig med at køre i stakken, hvor Erling Kjærs Maskinstation altid selv stiller med Erling Kjærs særlige Silosvans til udlægningen i tyndelag i fuld længde med kombinationen af en greb og en rotorharve.

- At få græsset lagt ud og pakket så jævnt som muligt er alfa og omega, som Erling Kjær siger.

Så her er ekstra hjælp altid velkommen.

Faktaboks

Erling Kjærs Maskinstation

  • Ligger centralt i det midt- og vestjyske nær Vildbjerg.
  • Varetager primært landbrugsopgaver, men har på det seneste også taget flishugning og salg af flis ind som en ny opgave.
  • Kendt for sine faste kørespor på 14,5 meter og tilpasning af en lang række maskiner til denne arbejdsbredde.
  • Har i årenes løb arbejdet tæt sammen med både forskere og ingeniører omkring udvikling og afprøvning af nye teknikker og redskaber.
  • I gang med generationsskifte mellem Erling Kjær og to unge medarbejdere.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.