Danmarks nabolande øger markant med hvede til ny høst
Både Sverige og Storbrittannien har kurs mod meget store stigninger i hvedearealet til ny høst.

Hos to af vores nærmeste naboer, Sverige og Storbritannien, går arealet med hvede markant frem til høst 2019 i forhold til 2018-høsten. 

I Storbritannien viser en spørgeskemaundersøgelse, at planteavlerne vil lande det største areal med hvede, inklusive vårhvede, siden 2014 med 1.864 mio. hektar. Sidste år var hvedearealet 1.797 mio. hektar, skriver netavisen Farmers Weekly.

Det britiske areal med vinterbyg ventes næsten at blive fordoblet til 735.000 hektar mod 394.000 hektar til høst 2018. Havre går fra 174.000 til 190.000 hektar, ifølge undersøgelsen.

For raps og bælgafgrøder ventes en mindre nedgang i arealet, mens vårbygarealet falder lidt mere med en reduktion fra 762.000 til 735.000 hektar.

Såbarometer: Vinterkorn tæt på færdigsået - tungere jorde hænger efterMark 26. september · 09:52

Sverige vilde med rug

I Sverige er der sået vinterafgrøder på 601.300 hektar til høst 2019. Det er 34 procent mere end der blev sået i efteråret 2017, og 11 procent over femårsgennemsnittet, skriver netavisen Jordbruksaktuellt.

For vinterrug er stigningen imponerende. Med et areal på 34.700 hektar sætter afgrøden nemlig rekord siden 2008. Stigningen er på hele 80 procent over såning efteråret 2017 og 62 procent over femårsgennemsnittet.

Vinterhvede ventes at lande på 418.600 hektar. Det er en stigning på 37 procent i forhold til for et år siden og 13 procent over femårsgennemsnittet.

Det svenske areal med vinterbyg ventes at lande på 20.400 hektar (stigning på 24 procent i forhold til såning 2017), triticale på 27.500 hektar (stigning på 76 procent) og vinterraps på 98.900 hektar (stigning på 10 procent).

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.