​Arla udfordrer sodavanden: Vil tredoble drikkevare-omsætningen

Arla ønsker at udfordre sodavandsmarkedet med sundere, mælkebaserede alternativer.

I 2015 omsatte Arla for 230 mio. euro, svarende til cirka 1,7 mia. kr., på markedet for mælkebaserede drikkevarer. Det er drikkeyoughurt, Matilde milkshake, proteindrik og lignende.

Om fire år, i 2020, skal omsætningen være tredoblet, melder Arla i en pressemeddelelse. Det globale marked for mælkebaserede drikkevarer udgør ca. 100 mia. euro i årligt detailsalg, hvilket svarer til størrelsen af det globale marked for almindelig hvid mælk. Men det vokser meget hurtigere, især uden for Europa.

"Nu tager vi en mere strategisk tilgang til de drikkevarer, som ligger uden for almindelig hvid mælk, og bygger brands på dette område, og dermed udvider vi Arlas spillerum for flydende mælkeprodukter til det dobbelte. Det skaber vigtige vækstmuligheder og mere værdi for andelshaverne," siger koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla, Executive Vice President Hanne Søndergaard.

"Vores mælk skal ikke kun kunne fås i literstore kartoner i supermarkedet, men bør også kunne nydes som en velsmagende drik på farten," siger hun.

Det vil skabe nye afsætningsmuligheder på steder som f.eks. nærbutikker, tankstationer, togstationer, fitnesscentre, arbejdspladser, caféer og barer.

Ny forretningsenhed

For at komme i mål med dette strategiske tiltag opretter Arla en ny forretningsenhed for mælkebaserede drikkevarer. Enheden skal ledes af Vice President Lillie Li Valeur og hører til i Marketing & Innovation under Hanne Søndergaard, mens produktionen kommer til at referere til Senior Vice President Dan Kolding i Arlas globale Supply Chain.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.