Arla-boss: Nu presser vi butikskæderne på prisen
Arlas chef for Europa glæder sig over stigningerne på mælk. Nu skal det tunge læs trækkes - at hive stigningerne hjem i detailledet.

At Arla på bare tre måneder har kunnet hæve mælkeprisen med næsten 40 øre pr. kilo mælk skyldes ifølge Arlas chef for Europa, Peter Giørtz-Carlsen, primært en ting:

»Stigningerne er udbudsdrevet og skyldes primært, at vi har set et fald i indvejningen på tværs af Europa,« konstaterer han og tilføjer, at det er meget positivt, at mælkeprisen nu endelig bevæger sig opad for de trængte mælkeproducenter.

De sidste måneder har spotmarkederne og bulksalget bevæget sig mærkbart opad. Nu kommer så det store, tunge læs for Arlas ansatte, nemlig at hive prisstigningerne hjem i Arlas største forretningsområder: Detailhandlen.

»Vi er i gang på alle markederne med at diskutere med kunderne om den nye situation for mælkemarkedet. Når bulkmarkederne kører, som de gør, så skal alle markederne rette sig og finde deres nye niveau,« siger Peter Giørtz-Carlsen.

Europas største udsving

Præcis hvordan forhandlingerne foregår, og hvor meget ekstra Arla forventer at hive hjem, vil han ikke oplyse, men ser man på markederne i forhold til hinanden, så er der især et land, der er mere præget af de volatile vilkår for mælk end de øvrige.

»Det tyske marked er meget mere voldsomt i sine udsving, og der ser du måske også nogle af de største korrektioner for tiden. Men alle markeder bevæger sig, når der sker så store udsving,« siger han.

Forleden kom det frem, at leverandører til lavpriskæden Aldi har forhandlet prisstigninger på 15 eurocent, svarende til 1,12 kr,, hjem på sødmælk. Det kommer oven på, at Aldi for et halvt år siden sænkede priserne med 13 eurocent, 97 øre.

Peter Giørtz-Carlsen vil ikke kommentere på konkrete priser eller kæder, men konstaterer:

»Prisen på mælk i Tyskland er steget, og prisen på smør i England er steget. Det begynder stille og roligt at rette sig. Vi er stadig forsigtigt positive,« siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.