Arla: Intet håb for mælkeprisen på kort sigt

Markedet er i så stor ubalance, at Natalie Knight, finansdirektør for Arla Foods, har svært på at svare på udsigterne til, at mælkeprisen igen kan komme ind i god gænge.
 
”Det er helt tydeligt, at det ikke sker på kort sigt. Hvis vi kigger et år frem, så hører vi om nogle små, positive tegn, og vi håber, det sker, men vi vil ikke give markedet nogle falske forhåbninger,” siger Natalie Knight til Landbrugsavisen.dk.
 
Arla sænker for maj måned mælkeprisen med en eurocent, så den nye acontopris for konventionel mælk er 196,1 øre/kg og for økologisk mælk 325,6 DK øre/kg.

Samtidig melder Arla, at de kan tænkes at sænke mælkeprisen igen - på grund af det store overudbud af mælk.
 
Man skal helt tilbage til 2009, hvor mælkeproducenterne sidst var presset i bund af lave priser, for at finde et tilsvarende niveau på den kommende måneds mælkepris. Dengang lå prisen på 188 øre/kg i seks måneder hen over sommeren. Derefter fulgte nogle måneder med 208 øre/kg i en række måneder.
 
Den globale mælkebørs GDT oplevede ellers stigninger på de to auktioner i april.
 
”GDT er blot en bid af mælkemarkedet, og de enkelte auktioner er sammensat af forskellige faktorer, og jeg ved ikke, hvordan GDT fremadrettet vil udvikle sig. Realiteten er, at der virkelig er en stor ubalance i markedet,” siger Natalie Knight.
 
Især på ostemarkedet er der et overudbud, siger hun.
 
Hun fremhæver dog alligevel GDT-stigningerne som et lille, positivt tegn. Hun håber desuden, at EU-støtten til reduktion af mælkeproduktionen vil have en virkning. Samtidig fremhæver hun, at mælkeproduktionen på andre markeder står stille eller går direkte går tilbage. Det er kun i Europa, at mælkeproduktionen øges.
 
Natalie Knight hæfter sig også ved, at eksporten ud af Europa øges – men at det ikke er nok til at æde al overudbuddet af mælk.
 
Som finansdirektør understreger hun, at Arla arbejder på at øge mælkeprisen. Det er blandt andet ved at rykke salg over i food service, altså kantiner og lignende, hvor prisen er stabil. Et andet middel er at øge salget af egne, brandede produkter. Derudover øger Arla effektiviteten i produktionen – og sparer i år 750 mio. kr. i effektiviseringer.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.