Arla-rival falder i kredit-vurdering

Mælkeprisens fald og højere gæld resulterer nu i lavere rating for New Zealands store mejeri Fonterra.

Det New Zealandske andelsmejeri Fonterra falder nu i kreditvurdering.

Det er det kendte ratingbureau Standard & Poor’s, der i sin nyeste vurdering af mejeriselskabet, der er et af verdens største, sænker sin rating fra A til A1 på lang sigt og A1 til A2 på kort sigt.

»Nedjusteringen afspejler vores opfattelse, at Fonterras finansielle risikoprofil er svækket i de seneste to år,« udtaler selskabets kreditanalytiker Brenda Wardlaw i forbindelse med offentliggørelsen af ratingen.

Hun peger på, at Fonterra har øget sin gæld den seneste tid, blandt andet ved erhvervelsen af en større aktiepost i den kinesiske virksomhed Beingmate i foråret, samtidig med at det globale marked for mejeriprodukter har været yderst volatilt og ramt af store og meget pludselige fald. Til trods for at Fonterra har sænket sin mælkepris, så har det hurtige fald lagt pres på selskabets økonomi.

Standard & Poor’s peger på, at det tæller positivt, at Fonterra som andelsselskab i høj grad selv fastsætter sine udgifter til råvarerne, idet mejeriet så bliver mere finansielt stabilt. Men her påpeger ratingselskabet så, at mejeriet med sit tiltag om at yde lån til sine andelshavere lægger yderligere finansielt pres på sin organisation og dermed også indskrænker sine handlemuligheder i den kommende periode.

At Fonterra fortsat er berettiget til en A-rating, som er den bedste kategori for selskaber, skyldes, at analytikerne fortsat regner Fonterras forretningsmodel for »stærk«, netop fordi Fonterra er et andelsselskab.

»Den omstændighed understøtter vores stabile udsigter,« skriver ratingselskabet og tilføjer, at man trods fremtidige investeringer finder det usandsynligt, at der vil ske store forskydninger i den mængde mælk, der leveres fra New Zealand.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.