Arla vil sælge mere mælk syd for Sahara

Arla fortsætter sin ekspansion i Afrika med joint ventures i både Nigeria og Senegal

Med lanceringen af to nye joint venture-virksomheder i Senegal og Nigeria tager Arla nu de næste skridt ind på det vestafrikanske marked.

De to nye joint ventures er endnu et skridt på vej mod at indfri af Arlas ambitioner syd for Sahara, hvor Arla sigter mod at øge sin årlige omsætning fra omtrent 90 mio. EUR til cirka 460 mio. EUR i 2020. Det skal i første omgang ske gennem salg af pulvermælk og konsummælk, som der er stor efterspørgsel på i den hurtigt voksende middelklasse i og omkring de store byer – senere også gennem smør og ost.

"I takt med at levestandarden forbedres, efterspørger forbrugerne i stigende grad sikre fødevarer til rimelige penge. Der er et underskud på mælk i Vestafrika, og derfor har Arla gode muligheder for at afsætte mælkepulver og andre mejeriprodukter på det vestafrikanske marked. Vi er her for at opbygge en langsigtet forretning, og det kræver, at vi har stærke lokale partnere. Vi er derfor glade for, at vi har indgået samarbejdsaftaler med to erfarne aktører i Senegal og Nigeria," fortæller Steen Hadsbjerg, chef for Arla i Afrika syd for Sahara.

Nigeria et nøglemarked for Arla i Afrika
Med en årlig omsætning på omtrent 80 mio. EUR har Arla allerede en veletableret forretning i Nigeria, som dog hidtil har været baseret på forskellige distributionsaftaler. Ved at placere alle nuværende og fremtidige aktiviteter i den nye joint venture-virksomhed med Tolaram Group forventer Arla at øge sin omsætning til 240 mio. EUR inden 2020.

"Nigeria er et af de største markeder for mejeriprodukter i Afrika. For at få succes i Afrika skal vi have succes i Nigeria. Befolkningstallet vokser med to til tre procent om året, og nigerianerne er unge, ambitiøse og bliver mere og mere veluddannede. Det gør Nigeria til det perfekte marked for Arlas Afrika-strategi, og vi forventer, at det nye joint venture starter salget op i september," siger Steen Hadsbjerg.

Det nye joint venture i Nigeria hedder TG Arla Dairy Products LFTZ Entreprise, hvor Arla Foods og Tolaram Group hver ejer 50 procent. Virksomheden skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Nigeria. Mads Burmester kommer til at stå i spidsen for virksomheden som administrerende direktør.

Opstart i Senegal
I dag har Arla ingen salgsaktiviteter i Senegal, men ved at etablere en joint venture-virksomhed sammen med Attieh Group forventer Arla at nå en årlig omsætning på 32 mio. EUR inden 2020.

Den nye virksomhed i Senegal hedder Arla Senegal S.A. Arla Foods ejer 75 procent, Attieh Group de øvrige 25 procent. Virksomheden skal stå for emballering, marketing, salg og distribution af Arla-produkter i Senegal og forventes at starte op inden udgangen af 2015.

Ansvarlig tilgang til vækst
Da Arla ønsker at udvide sin forretning på det afrikanske marked ud fra et langsigtet perspektiv, er det vigtigt, at virksomheden vokser på en ansvarlig måde, som ikke får utilsigtede konsekvenser for de lokale landmænd og lokalsamfundene.

Faktaboks

Tolaram Group, Nigeria- Med adgang til over 500.000 forhandlere er Tolaram Group den største uafhængige distributør af dagligvarer (FMCG) i Vestafrika.- Tolaram Group, som desuden producerer nudelprodukter og madolier, blev grundlagt i 1948, har over 9.500 ansatte og omsætter årligt for 1 mia. USD.Attieh Group, Senegal- Attieh Group er et konglomerat. Gruppens landbrugsvirksomhed "AGROLINE" er en førende distributions- og emballagevirksomhed med et veletableret netværk af distributører og supermarkeder i Senegal.- Attieh Group blev grundlagt i 2004, har mere end 650 ansatte (heraf 130 i AGROLINE, og omsætter årligt for over 80 mio. EUR.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.