Arla: Vitaminer i mælk kan give gevinst til landmænd

Marketingsdirektør i Arla, Jacob Knudsen, fortæller, at berigede Arla produkter, som sælges til hospitalerne, kan give et økonomisk afkast til landmænd - men det vil tage noget tid, før de danske landmænd kan mærke det.

Mange danskere får ikke nok D-vitamin, og derfor havde Arla på Folkemødets anden dag inviteret til en åben snak om, om der eksempelvis skal vitaminer i mælk.

Arla prøvede for nogle år siden at introducere danskerne for en mælk med D-vitamin, men produktet solgte ikke, og en af grundene kan være, at 80 pct. af danskerne er skeptiske overfor berigede fødevarer – til trods for, at vi spiser salt med jod.

Arla har lanceret Arla Protin, som er et kosttilskud til underernærede på de danske sygehuse. De har lavet aftaler med de fem største hospitaler i Danmark, og det er noget, der på længere sigt kan give en økonomisk gevinst til de danske landmænd.

”Produkterne er sammensat på en måde, så der er flere vitaminer og mere fedt i, og forarbejdningen sker på mejerierne. Vi mikser den på en anden måde, så den passer til de underernærede. De produkter, vi kommer med, er der ekstra omkostninger ved, vi skal have merpris for dem, og når vi laver produkter, som er mere komplicerede, bør der også være en ekstra gevinst for landmændene,” siger Jacob Knudsen, marketingsdirektør i Arla.

Jacob Knudsen kan ikke sige noget om, hvornår Arla vil relancere vitaminberiget mælk.

De øvrige i panelet, der var inviteret til debat, var overvejende positive over for at berige fødevarer med vitaminer. Men man skal først og fremmest sammensætte en vitaminholdig kost på anden vis, lød det.

Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet TÆNK, siger, at danskerne ikke må blive snydt via marketing, så de tror, at de bliver nødt til at købe produkterne. Hvis man selv har en varrieret kost, er det unødvendigt, sagde han.

Ernæringsekspert Christian Bitz kunne ikke se argumenter imod at berige fødevarer med vitaminer, hvis det kan hjælper personer med at blive sundere.

Faktaboks

Paneldeltagerne var:

  • Christian Bitz, ernæringsekspert
  • Jacob Knudsen, marketingsdirektør i Arla
  • Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet TÆNK
  • Rikke Esbjerg, direktør og læge, Netdoktor.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.