Den rette mængde lys kan mindske tab af mælk

Med den rette mængde lys kan man reducere påvirkningen fra det naturlige lysindfald og dermed måske mindske produktionstab, mener rådgiver.

At køer er sensitive væsner er ingen nyhed. Ej heller er det næppe nogen nyhed, at der skal en vis mængde lys til for at stimulere koens produktion af mælk.

Men trods den kendte viden, støder kvægrådgiver Mads Nielsen, Sagro, fortsat på mange mælkeproducenter, som hellere vil slukke end tænde for lys i stalden.

- Forskningsmæssigt er der fuldt belæg for, at det gavner mælkeproduktionen, hvis køerne får 200 lux i form af lys 16 timer i døgnet. Men det sker langtfra alle steder, og det undrer mig, når vi nørder så mange andre ting ned i bittesmå detaljer, siger han.

Ydre påvirkning

Mads Nielsen har kigget nærmere på historiske data for mælkeproduktionens udvikling hen over året. Og det er slående, at både fedt- og proteinprocent samt mængden af mælk falder hvert år mellem marts og oktober, hvor sommertiden henholdsvis starter og slutter.

- Data viser mig, at køerne i et vist omfang påvirkes af den naturlige lysindstråling og dagens længde. Og jeg tvivler på, at vi får kompenseret dem fuldt ud for det lys, de mangler udefra, mener han.

Mads Nielsen peger blandt andet på overgangen til sommertid, som påvirker køerne.

- Når vi skifter til sommertid laver vi en fysisk ændring for køerne. Vi møder pludselig en time tidligere i stalden og tænder lyset tidligere. Og vi slukker det også tidligere. Og når vi så kigger over til data for produktionen, falder fedtprocenten altid nogle dage efter overgangen til sommertid, lyder hans hypotese.

Proteinprocenten falder også, men i mindre grad end fedtprocenten.

Mads Nielsen er tvivlende over for, om det er muligt at udligne udsvingene helt.

- Vi skal gøre det, vi kan, for at reducere påvirkningen og blandt andet sørge for den rette mængde lys. Men det kunne også være fint, hvis laktationskurverne i højere grad afspejler den variation, som vi har set i så mange år, mener han.

Læs mere om belysning i Magasinet Kvæg, der udkommer 9. maj.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.