Det siges, at guldet ligger for enden af regnbuen.
Men for den engelske mælkeproducent Joe Tower ligger guldet i de tusindvis af cappucinos og cafe-latter, som Londons kaffehungrende indbyggere indtager hver eneste dag.
Joe Tower har nemlig udviklet en speciel barista mælk, som han sælger 20 tons af hver eneste uge til kaffeeksperten Shaun Young, der driver firmaet Noble Espresso i London.
Den engelske mælkeproducent har investeret 100.000 pund i en jerseybesætning, da familiens eksisterende besætning på 250 Holstein-køer ikke kunne levere en mælk, som kunne matche baristaernes kriterier. En god barista-mælk skal have et proteinindhold på fire procent og et fedtindhold på 4,5 procent, som sikrer den rette cremede effekt, når mælken møder kaffen.
»Barista-mælken har en lukseriøs smag og en cremethed, som ikke er set tidligere. Samtidig kan de mønstre, som vi laver i kaffen, stå meget skarpere og i længere tid,« fortæller Shaun Young.
80 kaffebarer i London køber mælken fra Joe Towers jerseykøer, og de er mere end villige til at betale de ekstra 50 procent, som mælken koster i forhold til almindelig mælk.
Selv får Joe Tower 30 procent mere for mælken, og det skæpper godt i kassen i en tid, hvor mælkepriserne er i bund.
»Der er et kæmpe potentiale i at forædle mælken endnu mere, så vi får en bedre pris. Denne satsning har reddet vores farm,« siger Joe Tower.
Fakta
Joe Tower leverer til 80 kaffebarer. Der forventes at være 21.000 kaffebarer i England i 2020
Englænderne drikker 70 millioner kopper kaffe hvert år
Joe Tower er tredje generation på familiefarmen i Lancashire
Kommentarer