Engelsk landmand tjener kassen på cafe latte-mælk

Joe Tower leverer 20 tons barista-mælk til London hver eneste uge.

Det siges, at guldet ligger for enden af regnbuen.

Men for den engelske mælkeproducent Joe Tower ligger guldet i de tusindvis af cappucinos og cafe-latter, som Londons kaffehungrende indbyggere indtager hver eneste dag.

Joe Tower har nemlig udviklet en speciel barista mælk, som han sælger 20 tons af hver eneste uge til kaffeeksperten Shaun Young, der driver firmaet Noble Espresso i London.

Den engelske mælkeproducent har investeret 100.000 pund i en jerseybesætning, da familiens eksisterende besætning på 250 Holstein-køer ikke kunne levere en mælk, som kunne matche baristaernes kriterier. En god barista-mælk skal have et proteinindhold på fire procent og et fedtindhold på 4,5 procent, som sikrer den rette cremede effekt, når mælken møder kaffen.

»Barista-mælken har en lukseriøs smag og en cremethed, som ikke er set tidligere. Samtidig kan de mønstre, som vi laver i kaffen, stå meget skarpere og i længere tid,« fortæller Shaun Young.

80 kaffebarer i London køber mælken fra Joe Towers jerseykøer, og de er mere end villige til at betale de ekstra 50 procent, som mælken koster i forhold til almindelig mælk.

Selv får Joe Tower 30 procent mere for mælken, og det skæpper godt i kassen i en tid, hvor mælkepriserne er i bund.

»Der er et kæmpe potentiale i at forædle mælken endnu mere, så vi får en bedre pris. Denne satsning har reddet vores farm,« siger Joe Tower.

Fakta

Joe Tower leverer til 80 kaffebarer. Der forventes at være 21.000 kaffebarer i England i 2020

Englænderne drikker 70 millioner kopper kaffe hvert år

Joe Tower er tredje generation på familiefarmen i Lancashire

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.