Flere vil have økologisk kød

Salget af både økologisk svinekød og oksekød stiger, viser Frilands netop aflagte årsregnskab.

Der er efterspørgsel på det økologiske kød fra Europas største økologiske slagteri Friland. Det viser tallene fra det netop fremlagte årsregnskab. Salget af svinekød er steget med 21 pct. mens salget af oksekød er steget med 6 pct. På landsplan er salget af økologisk svinekød steget med hele 34 pct.

Hos formanden for Landbrug & Fødevares økologisektion, Hans Erik Jørgensen, der selv er økologisk svineproducent, vækker den nyhed glæde.

"Jeg er meget glad for de flotte tal fra Friland. De viser, at økologisk kød bliver mere og mere populært, både herhjemme men også på eksportmarkedet. Det er rigtig gode nyheder for dansk økologi," siger Hans Erik Jørgensen og fortsætter:

"Samtidig viser det flotte resultat også, at der er en god mulighed for at øge eksporten yderlige. Friland forudser selv, at der bliver brug for op mod 1000 grise mere om ugen inden for 3 år. Den mulighed skal vi forstå at udnytte, så de danske økologiske kødproducenter får gavn af den øgede efterspørgsel."

I dag er der omkring 60 økologiske svinekødproducenter i Danmark, men hvis den positive tendens forstætter, vil der være behov for flere og måske større producenter.

"Vi har fået glædelige nyheder fra Friland - nu er det op til os i samarbejde med Friland at sørge for, at vi forsat kan dække den nuværende og kommende efterspørgsel på økologisk kød. Friland er lige kommet i gang på det asiatiske marked. Hvis man for alvor får hul igennem til de store markeder derude, kan det komme til at betyde rigtig meget for eksporten af dansk økologi," siger Hans Erik Jørgensen.

Han forklarer, at man igennem økologirådgivningen i Dansk Landbrugsrådgivning kan få et omlægningstjek, hvor man helt konkret går ind og regner på, hvordan økonomien vil hænge sammen på den enkelte bedrift, hvis man skifter til økologi. Man kan lave omlægningstjek både på eksisterende husdyrbedrifter, og hos planteavlere der ikke har dyrehold i dag.

 

Emneord økologi, kødkvæg

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.