Formand: Pengene er i procenterne

Der er mange penge at hente ved at løfte indholdet af værdistoffer i mælken, påpeger raceformand.

Det er penge lige ned på bundlinjen, når mælkens indhold af værdistoffer øges.

Det var det klare budskab fra Bent Olesen, formand for Dansk Jersey, på racens årsmøde i Middelfart fredag.

Han lagde flere beregninger frem, som støtter budskabet. Et af dem gik på fem forskellige køer, som alle yder 45 kilo EKM, men det sker med vidt forskellige kilo mælk og værdistoffer. Og her var tendensen klar, at jo mere fedt og protein mælken indeholder, jo flere mælkepenge hiver den enkelte ko hjem til landmanden. Også selvom det sker med færre kilo mælk.

- Min konklusion er, at ud fra et økonomisk synspunkt bør der være en negativ vægt på mængden af mælk, sagde Bent Olesen.

Selvom jerseyracen har de højeste procenter af fedt og protein i mælken af alle racer, er der bestemt også meget, jerseykvægbrugerne kan gøre for at øge deres mælkeindtægt, sagde Bent Olesen.

Ved seneste ydelsesstatisk i juli gav en gennemsnitlig dansk jerseyko 7.626 kilo mælk med 6,03 procent fedt og 4,32 procent protein.

Men kunne fedtprocenten løftes til 6,3 og proteinprocenten 4,45 kan der tjenes 228.000 kroner mere på mælken i en besætning med 250 køer.

Ligger procenterne derimod lavere end landsgennemsnittet på eksempelvis 5,8 procent fedt og 4,2 procent protein, går man glip af 200.250 kroner.

- Fra det ene yderpunkt til det andet er der dermed cirka 1.700 kroner per ko i mælkepenge. Vel at mærke på de samme kilo mælk. Det er tankevækkende og vi kan jo se i ydelsesopgørelserne, at der både er nogle, som leverer mælk med 5,8 og 6,3 procent fedt. Så øvelsen må være at stræbe efter det højeste, sagde Bent Olesen.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.