Fire danske nationalparker vil nu i fællesskab lave et mærke, der signalerer, at man som forbruger er med til at pleje naturen, skriver DR Midt & Vest.
Else Østergaard Andersen, leder af Nationalpark Thy, siger, at naturen har brug for, at der går får og kvæg og græsser. En højere pris for kødet kan hjælpe det på vej.
"Hvis vi så kan skabe større afsætning af kødet takket være den gode historie om nationalparken, så kan det være med til at skabe værdi for hele området," siger hun til DR Midt & Vest.
Nationalparkerne arbejder sammen med Seges, Videncenter for Landbrug, om at skabe et fælles mærke for kød fra dyr, som har græsset i en dansk nationalpark.
Der har allerede vist sig interesse fra detailvarehandelen for at få kødet ud i butikkerne landet over, blandt andet fra Coop Danmark, siger Else Østergaard Andersen:
"Hvis jeg skal være vildt optimistisk, så kan det måske allerede blive til næste efterår, når dyrene tages ind," siger hun til DR Midt & Vest.
Kødet findes allerede, så næste skridt er at nationalparkerne skal have producenterne og sælgere til at mødes, så kødet kan blive markedsført og lande i kølediskene.
De øvrige tre danske nationalparker er Mols Bjerge, Vadehavet og Skjoldungernes Land ved Roskilde Fjord.
Relaterede artikler
Kommentarer