Kalveproducenter frygter ny notering vil koste på bundlinjen

Husdyrformidlingen går enegang med ny kalvenotering,og det ærgrer formanden for Danske Slagtekalveproducenter Lasse Olesen.

I fredags meldte Husdyrformidlingen ud, at man fra uge 8 træder ud af SamMarks notering for spædkalve og lancerer sin egen notering. 

Begrundelsen fra Husdyrformidlingen er, at de synes, det er blevet for svært for dem at opnå de priser for spædkalve, de gerne vil have, for at kunne agere i markedet i forhold til de konkurrenter, der står uden for SamMark. Desuden ønsker de kunne agere hurtigt og handlekraftigt i forhold til markedssituationen - også i forhold til den hollandske notering. 

Den udvikling ærgrer og bekymrer formanden for Danske Slagtekalveproducenter, Lasse Olesen.

"Når kreaturhandlerne i deres indbyrdes konkurrence byder priserne på spædkalve op, er det slagtekalveproducenterne, der kommer til at betale gildet," mener Lasse Olesen.

"Det er jo let nok for kreaturhandlerne, der konkurrerer mod hinanden, at gå ud og byde kalvene op i pris. Virkeligheden er jo bare, at det er os slagtekalveproducenter, der kommer til at betale gildet, da formidlingsgebyret jo ligger fast.

Han slår til lyd for, at kreaturhandlerne i stedet kunne konkurrere på formidlingsgebyrerne, der typisk ligger på omkring 160 kroner pr. kalv.

"Min fornemmelse er, at Husdyrformidlingens skridt også kan skyldes den mangel, der var på spædkalve henover sommermånederne sidste år," siger Lasse Olsen og tilføjer:

"Vi foretrækker helt klart en landsdækkende notering gennem SamMark. Jeg vil derfor kraftigt opfordre vore medlemmer til at arbejde ud fra den. Alternativet er jo, at vi slagtekalveproducenter kommer til konkurrere indbyrdes på kalveprisen," siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.