Kulden har ramt – sådan overlever kalven

Der skal både ekstra sødmælk, mindst 10 procent, og ekstra strøelse til kalvene i kulden. 

Der skal ekstra omhyggelighed til om vinteren, hvis kalvene skal klare den. På LandbrugsInfo kan man læse en række gode råd fra dyrlæge Erik Rattenborg, Seges, om pasningsrutinerne når det er koldt, så  kalvedødeligheden ikke stiger. 

Han har følgende gode råd:

Tør den nyfødte kalv: 

Det er ikke kulden som sådan, der tager livet af kalvene. Det er afkølingen. Derfor er det vigtigt at lade koen slikke kalven helt tør eller tørre den manuelt.

Fire liter råmælk maks 4 timer efter fødslen: 

Husk, at råmælken skal være 40 grader C ved udfodring og tjek kvaliteten med et kolostrometer eller brixmåler. Måske er det tid til at gennemgå jeres arbejdsrutiner. Er I sikre på, at alle kalve får råmælk inden for 4 timer?

Strø hver dag: 

Som nævnt er det ikke kulden men afkølingen, der svækker kalvene om vinteren. Derfor er det godt givet ud at give ekstra strøelse og strø hver dag i vinterperioden. Strø med hel halm, da det er væsentligt, at kalvene kan putte sig ned i strøelsen. Kalvedækkener kan være med til at minimere varmetabet i kolde perioder.


Mindst 10 procent ekstra sødmælk dagligt: 

10 procent vil typisk være en halv til en hel liter. Hvis man bruger mælkeerstatning, skal koncentrationen øges til 140 gram mælkepulver per liter færdigblandet mælk. Mælketildelingen bør allerede øges, når dagstemperaturen falder til under 15 grader C.

Sektionering: 

For at undgå smittespredning er det vigtigt at danne stabile grupper af kalve, der holder længe. Og flyt aldrig en ældre kalv til yngre hold. Allerbedst er det at opstalde småkalvene to og to med skarpe smittebarrierer mellem hvert par.
Kilde: Landbrugsinfo.dk
 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.