Mælkeproducent om kommende CO2-afgift: Brug gulerod i stedet for pisk

Jesper Arnth er mælkeproducent og mildest talt bekymret for konsekvenserne af en CO2-afgift på landbruget. Han håber, at politikerne vil huske at belønne de landmænd, der allerede gør noget for miljø og klima.

Det er efterhånden en kendsgerning, at landbruget ikke slipper uden om en CO2-afgift. 

Forhåbentlig bliver en potentiel CO2-afgift dog indrettet sådan, at den belønner de landmænd, der allerede gør noget for klima og miljø. Det er håbet fra Jesper Arnth, der er mælkeproducent og andelshaver i Arla. 

I et debatindlæg hos Altinget fremfører han, at de vil give langt større motivation for omlægning og grøn udvikling, hvis de tiltag man gør, for at mindske sin bedrifts udledning, munder ud i en økonomisk gevinst eller et tillæg. I stedet for blot at lægge endnu en skat, og med hans ord altså en straf, på landbruget.

Det ser han blandt andet på sin egen bedrift, da han gerne producerer grøn strøm og kigger på køerne foderindtag, fordi det både giver god mening i forhold til klimaet, men også bedriftsøkonomien. Arlas bæredygtighedsmodel belønner nemlig de tiltag med en bedre mælkepris.

- De biologiske processer er en svær størrelse at beskatte, og i et erhverv, hvor årsregnskabet langt hen ad vejen er bundet op på vind og vejr, kan en CO2-afgift blive det sidste skub, hvis vi for eksempel oplever en tørke som for få år siden, skriver Jesper Arnth og fortsætter:

- Jeg håber, at politikerne kan se, at der er en bedre vej at gå. En vej, hvor de belønner de landmænd, der gør det godt, så vi sammen kan skabe et positivt fundament for at udvikle dansk landbrug og fødevareproduktion – i stedet for lige så stille at lukke det ned. 

At det er uden for enhver tvivl, at der kommer en CO2-afgift på landbruget gjorde blandt andet Jakob Ellemann Jensen også opmærksom på til delegeretmødet i Herning i starten af november.

/kold

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.