Moderniseringsordning: Mange kvægbrug får ingen penge

Der var lagt op til en vitaminindsprøjtning på 100 mio. kr. til dansk landbrug. Men desværre har mange på grund af uklarheder fået afslag fra NaturErhvervstyrelsen.

Skuffende mange afslag i forbindelse med ansøgningsrunden om ”Tilskud til modernisering af kvægstalde” i foråret 2015 har nu fået LMO til at gå i offensiven.

Det skriver LMO i en pressemeddelse.
 
"Vi mener, at der fra NaturErhvervstyrelsens side er sket fejl i behandlingen af ansøgningerne. Vi oplever, at ansøgningsbetingelser og vejledninger har været uigennemskuelige og meget mangelfulde, og nu kan vi tilmed konstatere en lang række afslag. Vi mener helt klart, at der er sket fejl i behandlingen af ansøgningerne, hvorfor vi nu påklager samtlige afslag," siger administrerende direktør for LMO, Jan Winther.
 
LMO har siden 2010, da miljøteknologiordningerne startede, lavet ansøgninger om tilskud og har fået tilsagn til hovedparten af ansøgningerne. Betingelserne for tilskudsordningen Modernisering af kvægstalde har desværre været uigennemskuelige og meget mangelfulde. Ifølge LMO består fejlene i, at NaturErhvervstyrelsen ikke har konkretiseret, hvilke parametre der skulle med i beregningen af ”øgede indtægter”, som har fået en central rolle i beregningen af blandt andet ”nutidsværdi”. 
 
"Den manglende klarhed i vejledningen har ført til, at ansøgningerne er vurderet på et forkert og usagligt grundlag af NaturErhvervstyrelsen. Det kan vi ikke være bekendt over for de mange landmænd, som uforskyldt er havnet i en ærgerlig situation," siger Jan Winther.
 
LMO påklager alle afslag, og eftersom sagen anses for at være principiel, afholder LMO alle omkostninger i forbindelse med udfærdigelse af klagerne. De berørte kunder er informeret direkte af LMO.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.