Ny forsikring dækker mælke-ups'er

Topdanmark indfører ny forsikring, der dækker tab ved Arlas kassering af mælk.

Arla ændrer til nytår deres regler, så leverandørerne herefter er erstatningsansvarlige hvis deres mælk er årsag til, at en tankbils last med mælk skal destrueres.

En almindelig produktansvarsforsikring, vil kun dække andre leverandørers mælk i denne situation, derfor melder Topdanmark, at de har lavet en mælkedækning, som dækker både ens egen leverance og andres mælk.

"I denne tid, hvor marginalerne er små, er der vigtigt, at mælkeproducenterne har fået en mulighed for at forsikre den nye risiko. I Topdanmark, synes vi det var nødvendigt, at nytænke en dækning til denne problematik," mener Svend-Anker Worm.

Tankbilerne kan rumme op til 37 tons og inkl. egen mælk, kan tabet blive 85.000 kr. for en konventionel producent og 130.000 kr. for den økologiske producent. Tabet skal lægges oveni den eksisterende bod.

"Alt i alt er der tale om en anseelig udgift, som de fleste mælkeproducenter vil gøre meget for at undgå. Klare procedurer og omhyggelighed i malkestalden er en ting. Men det slår ikke altid til, så nu tilbyder vi en mælkedækning, der kan dække denne uforudsete udgift," siger Svend-Anker Worm, der er agronom i Topdanmark Landbrug.

Vær tydelig og konkret

”Det bedste er naturligvis at forebygge at mælken bliver kasseret,” siger Svend-Anker Worm, der råder til følgende:

  • Lav en beskrivelse af rutinerne på gården omkring malkning og omkring håndtering af dyr der skal behandles
  • Behandlede køer skal mærkes tydeligt – også ved AMS
  • Begynd med registrering og mærkning af koen, og gå så i gang med behandling. Med denne rækkefølge, kan man undgå at glemme at mærke en behandlet ko
  • Sørg for, at alle medarbejdere kender arbejdsgangene og ved hvilke regler der gælder omkring rengøring og vask af malkeanlæg

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.