"Producenter med gode relationer til leverandørerne står stærkest fremover"
Forholdet til leverandørerne er altafgørende for slagtekalveproducent.

Rasmus Alstrup er en af de slagtekalveproducenter, der bruger tid og energi på at opdyrke og fastholde de gode relationer til sine leverandører, så man kender hinandens forventninger og krav til samarbejdet. Det lønner sig, vurderer ejeren af Bangsbo Slagtekalve i Videbæk, som årligt producerer godt 3.000 kalve.

"Jeg har været selvstændig i 10 år og har næsten fra begyndelsen haft fokus på, at jeg skal have et ordentligt og godt forhold til mine leverandører, som jeg nu har 30 af. Vi skal begge to have noget ud af det, og det opnår man efter min mening bedst, når man har forståelse og tillid til hinanden", siger Rasmus Alstrup, som blandt andet holder jævnlige leverandørmøder, hvor der er et par rådgivere med, så både han selv og mælkeproducenterne har noget fagligt med hjem.

Rasmus Alstrup henter også selv alle de godt 3.000 kalve, han producerer om året, og han skriver kommentarer til leverandørerne, når han sender afregning. Kommentarerne handler om hans observationer omkring eventuelle udfordringer eller observationspunkter.

Den gode personlige relation gør det også lettere at tage en snak, hvis der skulle være et problem.

"Hvis jeg kan se et eller andet problem med kalvene, så kan jeg fint ringe og følge op på det hos leverandøren, og vi kan tale stille og roligt om det. Det er også en af fordelene ved at have en langsigtet relation. Samtidigt glider vores samhandel også lettere, for leverandørerne ved godt, at selv om jeg måske lige nu kun kan give en lav pris, så er jeg der også, når priserne retter sig igen", siger Rasmus Alstrup, som tror, at den personlige relation mellem producent og leverandør bliver endnu vigtigere fremover.

"Usikkerheden for branchen og mulighederne fremover er stor, som jeg ser det. Det vil være svært at tilpasse sig forandringer i markedet eller nye koncepter, hvis man ikke har et tæt og stabilt samarbejde med sine leverandører".

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.