Så mange får Arlas nye pristillæg

Arla er i hus med rekrutteringen af non-GM mælk. De kommende måneder overgår alle til den ekstra betaling.

Ved udgangen af 2016 modtager 64 danske Arla-andelshavere tillæg for GM-fri fodring. Det oplyser Arla til Landbrugsavisen.dk.

Dermed indkasserer andelshaverne 7,5 øre ekstra per kilo mælk, fordi de har skrevet kontrakt på kun at anvende non-GM foder til køerne.

De 64 følges dog af markant flere i det nye år.

"Vi forventer, at vi i de kommende måneder øger antallet til mere end 250 andelshavere," fortæller pressechef i Arla, Theis Brøgger.

Arla har ikke haft svært ved at finde interesserede til tillægget.

"Der har været en bred interesse, og det har ikke været svært at finde de fornødne mængder. Landmændene har meldt deres interesse, og så har vi kontaktet, hvor det gav logistisk mest mening," siger Theis Brøgger.

10 procent af mælkemængden

I Sverige har Arla-andelshaverne i flere år produceret mælk udelukkende på non-GM foder. Herhjemme kom bevægelsen altså i år, før med meldingen, at der var tysk efterspørgsel. Siden var begrundelsen, at der er en generel bevægelse hos forbrugerne rundt om i verden, herunder også i Tyskland, og at Arla ønsker at være på forkant i forhold til de danske forbrugeres krav.

Drikkemælken udgør 500 mio. kg årligt, ud af den samlede danske indvejning på cirka 4,5 mia. kg. Dermed forventes 11,1 procent af den danske mælk næste sommer at være produceret GM-frit.

Mælken ud til forbrugerne til efteråret

Ifølge Theis Brøgger vil man kunne se den GM-fri mælk i kølemontrene til efteråret. Det skyldes blandt andet, at der er en tre måneders omlægningsperiode. Om flere af andelshaverne skal lægge over på sigt, tør han endnu ikke sige.

"Dette er første skridt. Vi ser, hvordan forbrugerne tager imod det og tager derefter stilling," siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.