Snild lommeregner beregner den optimale udskiftningsprocent

SimHerd A/S har netop lanceret en online lommeregner, som kan beregne den optimale udskiftningsprocent.

Er du en af de mælkeproducenter, som ikke inseminerer med kødkvægssæd og har svært ved at bedømme, hvor mange kvier du bør sætte ind i din besætning, så kig en gang på den nye online lommeregner, som SimHerd A/S har udviklet.

Med lommeregneren er det let at indtaste forudsætninger som antal årskøer, nuværende udskiftningsprocent, antal døde køer i procent og reproduktionseffektivitet på køer.

Herefter beregner lommeregneren, hvor meget du kan hente eller sætte til ved at ændre udskiftningsprocenten i negativ eller positiv retning.

»De fleste mælkeproducenter vil formentlig få en øjenåbner ved at bruge lommeregneren, for mange er lidt for flittige til at indsætte kvier og udsætte velfungerende køer. Det er en strategi, som koster,« mener Jehan Ettema, konsulent ved SimHerd A/S.

Han giver som et eksempel en modelbesætning med 200 årskøer, tre procent døde køer, 36 procent udskiftning og en reproduktionseffektivitet på 22 procent.

I denne besætning er den økonomisk optimale udskiftningsprocent ikke 36 men 28, og der er således plads til at sælge 27 kvier om året. At gå fra 36 til 28 procent udskiftning vil give en stigning i dækningsbidraget på 437 kroner pr. ko.

»Lommeregneren kan ikke håndtere lige så mange faktorer som den store SimHerd model, men den er udmærket, til at starte en diskussion om strategien i besætningen,« mener Jehan Ettema.

I lommeregnerens ’motor’ er salget af overskudskvierne sat til at ske to måneder før forventet kælvning, men i praksis vil man høste en langt højere gevinst ved at sælge dem når de er lavdrægtige, vurderer Jehan Ettema.

Du kan finde lommeregneren her

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.