Dansk nicheafgrøde er endelig ved at få hul igennem til markedet

Efter flere års tilløb ser det nu ud til, at forbrugerne er ved at få øjnene op for de mange kvaliteter ved lokalt dyrket quinoa.

”Vi undervurderede helt klart vigtigheden af at have salg og afsætningen på plads fra start.” 

Sådan siger Morten Helsted, som er en af de 17 landmænd fra Lolland og Falster, som i 2016 dannede Danish  Quinoa Group. 

Målet var at dyrke og sælge dansk produceret quinoa. 

Dyrkningen gik godt. Men i forhold til afsætningen er der en række ting, som set i bagklogskabens klare lys skulle have været grebet anderledes an. Det gælder både i forhold til at vælge egnede sorter – og især i forhold til at have de nødvendige kompetencer til at få quinoa-frøene fra mejetærskeren ud til slutbrugerne. 

Det er der nu rettet op. 

Siden 2019 har Steen Kruse været ansat til at sælge quinoa til alt fra små gårdbutikker, catering, restauranter og dagligvarekæder. Han har en lang karriere inden for salg i medicinalbranchen,

LOKALT PRODUCERET

”Vi har helt fra start været klar over, at vi ikke kan konkurrere med importeret quinoa fra Sydamerika. Vores produktion af quinoa skal gøres lønsom ved at lave et lokalt produceret kvalitets-produkt og formidle vores budskaber via fortællinger og historier”, siger Morten Helsted. 

Han driver et økologisk landbrug på 190 hektar ved Rødby. Siden 2017 har han dyrket quinoa på 5-8 hektar. Udbytterne har varieret fra 700 til 1.200 kg renvare pr. hektar. 

”Vi startede med at dyrke en sort, som indeholdt saponin. Saponin er bundet i frøenes skal. Det smager bittert, men er ikke skadeligt. Vi troede, at vi kunne slibe det af. Det viste sig dog at være besværligt”, siger Morten Helstad. 

Det er blot et eksempel på en af de uforudsete udfordringer, som avlerne i Danish Quinoa Group løb ind i. Et andet var farvesortering af frøene, som også viste sig at være nødvendigt – og det er en forholdsvis dyr og omstændelig proces. 

”Det kræver en masse benarbejde, at løbe noget nyt i gang fra bunden. Mit råd til andre landmænd, der kaster sig ud i lignende projekter, er derfor, at de skal gøre det, de er gode til. Det vil sige at dyrke afgrøderne. Og så skal de alliere sig med dygtige folk, som har de øvrige kompetencer, der skal til for at få succes med et nyt produkt.” 

Det gælder både håndtering af frø, alt vedrørende regulativer for produktion samt salg af specialprodukter inden for fødevarer.

HUL I GEnnEm

At salgsarbejdet kræver vedholdenhed og tålmodighed, kan Steen Kruse skrive under på. 

”Det var en stor dag, da de første kunder begyndte at ringe til mig. Indtil da havde jeg brugt oceaner af tid på at ringe rundt til relevante aktører på markedet og holdt møder med dem”, siger Steen Kruse. 

Han sælger frøene fra de ca. 80 hektar, som de 17 avlere i Danish Quinoa Group dyrker hvert år. 

Frøene sælges i mængder fra 25 kg pr. pose til mindre kunder - til storsække med 1,5 ton til grossister. 

”Vi er meget bevidste om, at vores salg er baseret på, at det er lokalt produceret quinoa. Vi holder derfor fast i den pris, vi har aftalt. Ellers kan det ikke hænge sammen”, siger Steen Kruse. 

Han glæder sig over, at der endelig er ved at komme hul igennem til markedet. Derfor er der også planer om, at starte en produktion af andre specialafgrøder op. Det kan være kikært, linser eller lignende afgrøder, hvor der er basis for at opnå en attraktiv pris for lokalt producerede fødevarer med en god storytelling.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.