Jyske Markets: Olieprisen vil i 2019 toppe i tredje kvartal
Rusland og Opec-landene kæmper for at løfte Brent-olieprisen til en gennemsnitlig pris på mindst 70 US dollars.

Brent-olieprisen vil i 2019 toppe i tredje kvartal med et handelsinterval omkring 80 US dollars pr. tønde. Sådan lyder en frisk prognose fra Jyske Markets.

I øjeblikket er Brent-olieprisen lige godt 60 US dollars, og ifølge Jyske Markets prognose vil olieprisen i de fire 2019-kvartaler være i handelsintervaller omkring henholdsvis 70, 75, 80 og 75 US dollars.

Baggrunden for den estimerede prisstigning i prognosen skal ses i, at Opec kæmper for at genskabe et olieunderskud, så handelsintervallet bliver omkring en oliepris, som Rusland og Saudi Arabien behøver for at kunne balancere de offentlige finanser. Denne oliepris vurderes at være i gennemsnit mindst 70 US dollars.

Opec besluttede allerede i forrige wekend at beskære produktionen med 1,2 mio. tønder pr. dag sammenlignet med oktober-niveauet, men det er næppe nok til at løfte prisen tilstrækkeligt, og mere kan forventes.

Analytiker: Olieprisen kan tage to retninger efter nytårSvin Mandag 10. december 2018 · 15:32

Motiverne hos verdens tre oliegiganter, USA, Rusland og Saudi Arabien kolliderer nemlig. USA’s kommercielle olieselskaber vil pumpe mere olie indtil profitten ikke længere øges, hvorimod Ruslands og de statsejede Opec-selskabers produktion bestemmes af politiske hensyn og statsfinansernes afhængighed af olieprisen for at opnå balance.

"Vi forventer flere tiltag fra det Nye OPEC i 2019 for at modvirke produktionsvæksten i den kommercielle amerikanske skiferolieindustri og konsekvenserne af præsident Trumps iranske sanktionsdispensationer", vurderer Jyske Markets.  

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.