Pløjefri landmænd: Vi bør kunne få penge for at lagre CO2

Landmænd, som lagrer store mængder kulstof i jorden, bør modtage penge, lød det fra FRDK’s formand, da han aflagde beretning på foreningens generalforsamling.

- Kulstoflagring i jord har et kæmpe potentiale i forhold til at mindske CO2-udledningen, og når vi har en metode til at måle det, kan vi rigtig komme i gang med omstillingen. Men både CO2-afgiften og hele klimakredit-markedet er afhængigt af, at vi kan måle vores indsats.

Sådan lød det fra talerstolen, da formand for Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i Danmark (FRDK) Henrik Terp  aflagde sin beretning ved foreningens generalforsamling 2. marts.

Negativ afgift

Her argumenterede Henrik Terp også for, at det skal være muligt at få en negativ CO2-afgift.

- Vi vil sikre, at det bliver muligt at få en negativ CO2-afgift – altså penge tilbage, hvis man som landmand lagrer store mængder kulstof, sagde Henrik Terp. 

Han pegede derudover på, at FRDK arbejder for, at :

•    Afgiften i højere grad pålægges forbrugeren.

•    Udtagning af lavbundsjorder også udløser en negativ afgift. 

•    Det samlede CO2-optag i planterne også bliver indregnet. Hvis der står en hektar urørt mark med brak har den et grundoptag af CO2. For eksempel har én hektar mark har et højere optag end en urørt areal. Det meroptag skal landmanden godskrives. 

Ønsker ikke en afgift

FRDK er imod en CO2-afgift, som foreningen mener er konkurrenceforvridende. Fra talerstolen lød det:

- Hvis politikerne virkelig vil klimaet, så skal vi have en fælles EU-model for afgiften. Det er helt afgørende. Derudover er det en kæmpe bremseklods, at vi ikke kan måle, hvor meget kulstof der lagres i jorden. 

 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.