Stor drone kan sprede frø til efterafgrøder

Norsk firma tilbyder at udføre markopgaver for landmænd med stor specialbygget drone med egenvægt på 40 kg. Dronen kan fx sprede frø til etablering af efterafgrøder med en opgivet kapacitet på tre hektar pr. flyvning.

Markedet for droner udvikler sig hele tiden, og i Norge er det nu muligt at leje en drone med operatør til traditionelle arbejdsopgaver i marken som såning, spøjtning eller gødskning.

Dronen er af fabrikatet DJI Agras T16 og er specialfremstillet til anvendelse i landbruget. Den har en egenvægt på 40 kg og er i stand til at løfte fx 15 liter med et planteværnsmiddel eller 20 liter frø eller granulat.

Rækkevidden fra operatøren er op til tre kilometer.

Kapaciteten ved en sprøjtning er opgivet til 10 hektar i timen. Den optimale flyvehøjde er tre meter, hvilket giver en arbejdsbredde på 6,5 meter.

Spredning af frø, fx til etablering af efterafgrøder,  sker efter samme princip som med en centrifugalspreder, og her opgives kapaciteten til 3 hektar pr. flyvning.

Kan bruges i rækkekulturer

Dronen udlejes med operatør af det nyoprettede selskab Biodrone AS. 

Her fortæller ejeren Atilla Haugen til netavisen Norsk Landbruk, at han så vidt vides er den første aktør i Skandinavien, der udbyde denne type droneopgaver .

Han forventer ikke, at dronen kan erstatte den traditionelle marksprøjte. Men han vurderer, at den store drone med fordel kan anvendes til at udføre præisionsopgaver i rækkekulturer, hvor man ikke ønsker kørespor og jordpakning. Dronen vil også være nyttig, hvor det ikke er muligt at komme til med traktor og redskab.

Udover de traditionelle markophgaver tilbyder Biodrone AS at lave tildelingskort til fx gødskning og sprøjtning.

Atilla Haugen fortæller, at selskabet som det eneste i Norge har fået en dispensation til at sprøjte med planteværnsmidler fra luften. Han har desuden et certifikat, som giver ham lov til at flyve droner, der vejer over 25 kilo, og har en topfart på over 80 knob.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.