Magasinet TraktorTech har fået lov til at følge udviklingen af Agcos nye Ideal mejetærsker. Historien om den nye mejetærsker får du i den nyeste udgave, der kommer på gaden i dag tirsdag 19. december. De næste dage her op til julen lufter vi på landbrugsavisen.dk/maskiner og traktortech.dk bidder af historien i en daglig følgeton.
Lang rotor skåner halmen
Hele 2012 går i laboratoriet hos Agcos udviklingscenter i Randers. Det er her, tærskeværket - også kaldet processoren - til den kommende supertærsker skal udvikles.
I laboratoriet tester man ikke kun egne designs.
»Vi køber også andre mærker af mejetærskere, som vi skiller ad og sætter op i vores testbænke. På den måde får vi en hel præcis indikation af, hvad de andre kan, og hvor de har udfordringer, så vi har noget at benchmarke med i forhold til vores egne ideer«, fortæller Jacob Bro Sørensen, direktør for udviklingscenteret i Randers.
Løsningen bliver et design bestående af en eller to lange rotorer - ekstremt lange. De måler 4,837 meter og er to meter længere end eksempelvis rotorerne i New Hollands CR-serie.
På grund af kravet om maksimalt 3,3 meters transportbredde bliver bredden på tærskeværket 1.400 millimeter. Til sammenligning er Claas Lexion-seriens ditto 1.700 millimeter.
De lange rotorer skal kompensere et smallere chassis målt på udskillerareal. Og så medfører længden en række fordele.
»Det siger sig selv, at hvis man skubber meget materiale gennem en kort rotor, så kræver det større effekt at få udskillet kernerne, end hvis man lader afgrøden fordele sig gennem en længere rotor. Det giver samtidig en mere skånsom behandling af halmen«, forklarer Brian Broholm, der er ansvarlig for rotordelen i Opus.
Resultatet skal altså give en god halmkvalitet og et lavt brændstofforbrug.
Ulv i fåreklæder
I sommeren 2013 sender Agco den første prototype på den nye processor i marken. Da projektet er hemmeligt, har man skilt en Fendt 9770 X hybrid mejetærsker ad i atomer, monteret det nye tærskeværk og samlet maskinen igen, så den næsten ligner, hvad den udadtil skal give udtryk for.
- I de følgende sæsoner kommer AGCO til at teste på både den hemmelige hybrid og nye prototyper for at ramme den helt rigtige sammensætning af stål, elektronik og design.
Læs også
Dag 1 i føljetonen:
Relaterede artikler
Kommentarer