CNH: Bedre end forventet med at få fat i mikrochips

Stor udfordring for en af verdens største maskinproducenter faldt bedre ud en forventet for få måneder siden.

Det er store regnskabsdag hos maskinproucenten CNH Industrial. Og også tid til at gøre status over, hvordan det går med at producere maskinerne med den hast, som kunderne står klar til at modtage dem i den anden ende.

En af de store udfordringer har længe været, at underleverandørerne af komponenter har haft svært ved at levere til produktionen i højt nok tempo. En af de store udfodringer har været mikrochips. CNH-ledelsen oplyser dog i en pressemeddelelse, at det har set lysere ud end forventet i det seneste kvartal.

”I Q4(fjerde kvartal red.) gik det bedre med at håndtere vores supply chain, specielt manglen på mikrochips, og selvom der stadig ser ud til at være pres på den del, så har vores ledelse demonstreret, at vi er i stand til at håndtere det”, lyder det bl.a. i en kommentar.

Emnet vil helt sikkert blive endevendt yderligere, når CNH’s topledelse stiller op til møde med investerer og analytikere og kommenterer på årsresultaterne.

Med til det møde har du friske tal, som viser en fremgang på 30 pct. over hele linjen – og en lignende fremgang indenfor landbrugsmaskinerne på samme niveau med en samlet omsætning på knap 96 mia. kr. og en driftsmargin på 12,3 pct. mod otte pct. året før.

Oven i den omsætning omsatte CNH også for ca. 20 mia. kr. indenfor entreprenørmaskiner.

På en række markeder steg efterspørgslen efter traktorer og mejetærskere. Herhjemme i Europa voksede salget af CNH’s traktorer med 16 pct. og 17 pct. for mejetærskerne.

Det er i øvrigt sidste regnskab, hvor CNH Industrial også består af motorer og lastbiler fra Iveco. For nylig blev selskaberne delt op, så CNH Industrial fremover kun er landbrugsmaskiner og entreprenørmaskiner, mens Iveco er udskilt som sit eget selskab for lastbiler og specialmaskiner til eks. forsvarsindustrien. Motorfabrikken FPT er også blevet en del af Iveco og dermed adskilt fra CNH.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.