Danmarks nye gyllevogns-udfordrer: 10 detaljer der skiller sig ud
Se vores billedserie, hvor vi går nærmere den nye gyllevogn fra den nye udfordrer på gyllevognsmarkedet.

Gøma har ikke opfundet den dybe tallerken med designet. Men der er tænkt over mange andre ting på GG-serien.

Landbrugsavisen.dk/maskiner har valgt 10 detaljer ud.

Terminalen, som den kommer til at se ud på gyllevognen. Den er på 12 tommer og har både touch og trykknapper. Du kan også navigere via scroll-hjulet øverst til højre på terminalen.

Den har fem menuer, hvoraf selve driftsmenuen har tre undermenuer med hhv. aftømning, transport og læsning. Via et medfølgende joystick, som også ses på skærmen på billedet, kan man via en enkel trykknap skifte mellem de tre modes. Kommer du over en bestemt hastighed, skifter systemet selv til vejmode.

 

Slangebommene kommer fra Harsø og topper med denne videreudviklede 36 meter bom. Den er speciel, fordi den har et ekstra knækled på bommen, hvilket betyder, at den kan monteres på GG 25'eren uden at rage i traktorens kabine.

Bommen er også udstyret med en nyudviklet, patentanmeldt fordeler. Den har via det ekstra led på bommen den mulighed, at man direkte fra kabinen kan blænde slangerne af i fordeleren, så det passer med 24, 30 eller 36 meters arbejdsbredde - præcis opdelingen af leddene på bommen.

 

Sådan løses problematikken med at øge styrevinklen på akslerne. Chassiset slår et knæk ud for hjulene, så de kan dreje mere uden at gå i chassiset. Ifølge Gøma er drejevinklen over 20 grader afhængig af hjulmontering.

 

Fastkørt og skal trækkes baglæns? Gøma har føjet noget så simpelt som et trækøje i liften. Samtidig er de to huller ved siden af topstangsfæstet beregnet til en sikkerhedsannordning i form af en stålwire, der forhindrer redskabet i at falde af, hvis topstangen knækker eller falder af. Liftarmene er løse, og kan derfor tilpasses redskaber i forskellige lift-kategorier. Liften er forsat et stykke ind under tanken, så redskabet kommer tættere på vognen.

 

LED-lys er standard på GG-vognene. Afhængig af dækbredde monteres ekstra sideskærme. Bemærk forakslen og den  høje drejevinkel.

 

For Gømas montører er der adgang til de hydrauliske dele fra siden af vognen - og de er placeret i normal arbejdshøjde. Via de to ventil-håndtag kan man låse hjulstyringen, hvis vognen skal bugseres. De elektriske komponenter sidder på indersiden af lågen til serviceskabet.

 

Designet af GG 25-gyllevognen minder meget om andre på markedet. Vognen har affjedret træk og affjedret aksler. Kranen er opdelt i sektioner, således at man kan nøjes med at skifte to meter af gummislangen i stedet for hele længden, hvis slangen bliver utæt. Læssetårnet kan også hæve den forreste del via et stempel for at få den tårnet godt fri af bom eller redskab. Den har hydraulisk udskud på 1,7 meter.

 

Der er sat en spadeventil ind bag trevejsventilen for at kunne styre og tillade returløb og derved spare effekt. Der er naturligvis rentvandstank på den nye gyllevogn

 

Bagsiden af det joystick, hvor du som chauffør har de vigtigste funktioner i hånden. Afhængig af, hvilken mode, systemet står i, har knapperne forskellige funktioner.

 

Lanceret sidste år er Gømas fronttank en ekstra kapacitet til vognene. Tanken er på 2.000 eller 3.000 liter og fyldes via vognens kran. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.