Dansker står med hovedrolle for CNH’s digitale transmission

På Agritechnica er der særligt en dansker, der i år er vælten midt i maskinbranchens digitale transformation.

Går man rundt på Agritechnica kan man undres.

Hvorfor har ærkekonkurrenterne Claas, John Deere og CNH spundet nogle af deres traktorer ind i samme spindelvæv.

En af bagmændene er dansk. Morten Schmidt startede for nylig som global chef for CNH’s digitale produkter og udvikling af digital- og præcisions-landbrug.

Det nyeste skridt er, at CNH er hoppet med i samarbejdet DataConnect, så koncernens mange produkter kort sagt kan snakke sammen med andre mærkers – som John Deere og Claas – produkter.  

Og det er en transformation, som han er sat i spidsen for, fortæller han, da jeg møder ham en morgen, inden Agritechnica for alvor vågner.

Vi sidder ved en gigantisk globe formet af fladskærme, der viser CNH’s digitale muskler og bæredygtige vinkler.   

Hvorfor sker det nu, at CNH åbner op og samarbejder med de andre?

”Hos CNH har der været et komplet skifte i drivet bag digital og præcisions-landbrug. Det har også med min person og job at gøre. Man har sat rolle op, hvor man har hævet vigtigheden af det i koncernen. Før var det regionale organisationer, der kørte det. Nordamerika kørte for sig. Europa for sig.  Nu har vi en global AG organisation, hvor man har valgt at hæve vigtigheden af de her temaer til senior management niveau i ag-segment. Jeg har taget det job at være en change agent og accelerator for den udvikling.”

Hvad er det vigtigste for jer her på Agritechnica?

”Det er at vise vores teknologi. At sende en besked til markedet om, hvad vi laver. Vi arbejder hårdt på at drive vores løsninger til en komplet løsning, der dækker alle behov et landbrug har. Det er også en besked til vores konkurrenter om, at vi ikke sover og en besked til vores egen virksomhed og medarbejdere rundt omkring, at vi står for det her”, siger han og kalder det en lang rejse at transformere en gammel jern-producerende virksomhed til en virksomhed, der skal i højere grad skal leve af digitalisering, service og automatisering af maskinerne.

Mange siger, at det kan være en stor, tung organisation at arbejde i. Hvordan oplever du det?

”Det er rigtigt, at det er en meget stor organisation, men det er, hvad man gør det til. CNH har startet en strategisk transformation. Det kommer til at være lang rejse, men der er action. Det betyder, at vi skal være mere agile”, siger han.

Timingen er forbløffende, som vi sidder ved CNH’s kæmpe globus og ”head quarter” på messen.

Morten bemærker det selv.

”Min CEO(Mühlhauser) kommer kørende på et løbehjul”, siger han og smiler.

Hvordan er det at skifte fra dit gamle job i Agco til konkurrenten CNH?

”Det er en fantastisk udfordring. Ag industrien er et enormt positivt sted at være. Selvom man skifter fra en konkurrent til en anden, så kan du stadig tale sammen – og når man har været integreret i cross over initiativer, så kan du ikke bevæge der fem minutter her på messen uden, at du støder ind i folk,” siger han.

Morten Schmidt ønsker ikke at komme med karakteristikker af sin gamle arbejdsplads.

Vi skal flytte os. Han skal videre til Claas og være med på officielle billeder med parterne i data-samarbejdet. På CNH’s enorme stand, mere end 7.000 m2, har mærkerne hver deres områder. På Case IH’s stand sidder danskerens gamle kolleger fra Agco i form af centrale folk fra Fendt og prøver armlænet på den nye Magnum. Han ikke blot hilser, men tager en længere snak om teknikken og messen.

En væsentlig ændring i det nye job er, at det nu er globalt. CNH er lige store i Europa og Nordamerika. Og store i de fleste af verdens kontinenter.

”Vi har mere spredt forretning med USA og Europa – og Sydamerika og Afrika. CNH har stærke porteføljer i alle produktgrupper”, siger han og anerkender konkurrenternes styrke forskellige steder - og kalder CNH for den globale nr. 2 efter John Deere.

”Vi har et utrolig stærkt mejetærskerprodukt, vi bringer utrolig stærke produkter ind med Magnum og New Holland T8”, siger han og henviser til den digitale udvikling, der skal bare skal acceleres nu og i de kommende år.

”Det var en af grundene til, at jeg valgte at skifte job. At være med til at transformere den andenstørste ag machinery virksomhed. Det er jo en fantastisk udfordring og mulighed”.

Familie og hjem er som igennem mange år omkring Zürich og Schweiz, selvom CNH Industrials hovedkontor er i Chicago og europæiske i Torino.

”Jeg arbejder i en kuffert og bruger en del tid i en flyver. Men når du arbejder med mennesker på lang afstand, så kan du også være på hjemmekontor. Jeg er fuldt med på videokonference, og det spiller ingen rolle, om jeg sidder i Torino og snakker med nogen i Australien hjemmefra eller fra Torino”.

Emneord Agritechnica, Top2

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.