Med den nye S-serie er Valtra et stort skridt nærmere ambitionen om at sætte sig på ti procent af det europæiske traktormarked.
Leveringen af sjette generation Valtra S begynder først til foråret, hvor de første kunder modtager traktorer fra serien, der i trin af seks modeller begynder ved 280 hk og topper ved 420 hk, som samtidig også er Valtras hidtil stærkeste traktor.
Nogle af modellerne har boost-funktion, men topmoddellen S416 har samtlige 420 hk til rådighed hele tiden.
Mere om dette tema
Måske derfor Valtra selv kalder den ’The Boss’.
Men indtil på lørdag 18. november kan et smukt guldfarvet eksemplar af The Boss ses i Agritechnica, hvor den selvgølgelig præsenterer sig flot på Valtra stand i hal 20.
Ved præsentationen af Valtra S tidligere stod det klart, at især S-serien, men også den relativt Q-serie spiller en væsentlig rolle for Valtra, når det handler om at indfri ambitionen om at opnå en markant større europæisk markedsandel.
Her kommer fem ting, du måslke ikke vidste om den nye Valtra S.
1. Den skal bygges i Finland
Ved lanceringen tilbage i september gjorde finnerne en del ud af, at den nye S skal bygges i Finland, og at Valtra derfor alt andet lige får mere kontrol med og indflydelse på produktionen.
Den gamle S-serie blev bygget i Frankrig og varpå mange måder en MF 8700 i noget anderledes tøj.
Af samme grund har moderselskabet Agco investeret ganske meget i fabrikken i Suolahti, der ligger midt i det centrale Finland. På sigt skal også CVT-transmissionerne til Q og S produceres i Finland.
2. Lige som du vil have den
Med produktion hjemme i Finland bliver den den S-serie også en del Valtra Unlimited med alle de udstyrs- og udseendemæssige valgmuligheder, det giver. Det er sådan set bare af krydse af ved bestillingen.
Valtra oplyser selv, at omkring 40 procent af de producerede traktorer skal en tur gennem Valtra Ulimited for at opfylde specifikke kundeønsker. På en serie som Q ligger tallet dog væsentligt højere, og sådan forventes det også at blive med S-serien.
3. Lynhurtigt at vende førerpladsen
En unik deltalje hos Valtra har altid været og er fortsat TwnTrac-muligheden, hvor førerpladsen kan vendes bagud inklusiv armlæn, hvorefter et rat og pedaler er tilgængelig, hvis traktoren skal køre baglæns med supergodt udsyn til det bagmonterede redskab.
Den feauture er også mulig på S-serien.
TwinTrac leveres fabriksmonteret og dermed fuldt integreret, men skal derfor også bestilles på forhånd.
4. Mange opgraderinger og valgmuligheder
SmartTouch-brugergrænsefladen følger naturligvis med over i den nye S-serie, som yderligere er blevet opgraderet på bl.a. teknologi til smart farming, arbejdslys og flere affjedringsmuligheder til frontaksel og førerhus.
Nu bliver også Valtras Skyview-førerhus tilgængeligt i denne serie.
Også på hydraulikkapaciteten kommer der en række interessante valgmuligheder, som sætter nye standarder i segmentet.
5. Går efter ti procent af markedet
For de første ni måneder 2023 ligger tallet på 7,1 procent i markedsandel på det samlede europæiske marked. I 2022 var markedsandelen efter de samme ni måneder 6,8 procent ifølge tal, som det anerkendte teknikmagasin PROFI har oplsyt.
Så det går fremad, og står det til Valtras ledelse, skal de finske traktorer i 2026 have en markedsandel på 10 procent.
Så godt som det er på hjemmemarkedet, bliver det nok aldrig ude i Europa.
Forrige solgte Valtra 52 procent af samtlige nye traktorer i Finland!
Relaterede artikler
Kommentarer