To Fendt’er på vej i 2021 – to helt ekstremt forskellige traktorer
Traktormærket Fendt præsenterer to traktorer fra to forskellige yderpunkter. Maskinernes eget nyhedsoverblik, mandags morgenposten, giver dig et indblik her.

God mandag morgen,

I sidste uge var jeg en tur i Tyskland for at se på nyt grej hos Agcos tyske traktormærke Fendt.

Det blev et interessant indblik ind i, hvor tæt vi er på en af de første eltraktorer, Fendts e100-serie – og den stensikre introduktion af Fendts nye stortraktor 1167. 

Mens der i øjeblikket findes tre styks af Fendts eltraktor i Europa, så kører der netop nu kun en prototype af den nye stortraktor på bælter, der kommer til at yde op til 673 hk i Europa.

Om lidt fører jeg ind i forskelle – og ligheder mellem den lille eltraktor med små 70 hk og den nye stortraktor.

Solgt med massage og kamera i snuden

Inden vi skal over til Agcos grønne mærke, så skal vi lige forbi en lille historie, der tager sit udgangspunkt i Lolland og et andet grønt mærke.

John Deere-forhandleren Semler har nemlig slutsolgt den første nye John Deere 8R til en kunde på Lolland fra den lokale afdeling dernede.

Den nye John Deere leveres bl.a. med massage-sæde, kamera i motorhjelmen og bakkamera i taget og mulighed for Apple Carplay.

 

Her op til weekenden leverer vi den første slut solgte John Deere 8R i Danmark - nærmere bestemt fra vores afd. i...

Slået op af Semler Agro A/SFredag den 4. september 2020

 

Du kan ivørigt ikke forvente at se den nye 8R på messer og udstillinger i større stil det næste års tid. John Deere har nemlig meldt ud, at man pga. corona i det kommende år indstiller messeaktiviteter og i stedet afholder ”udstiller” digitalt. 

Fra 67 til 670 hestekræfter 

Og så til morgenens overskrift.  

Fendt afslørede i forrige uge, at man udskifter de ”gamle” Challenger-traktorer i Fendt-farver, med en ny bælteserie, fire nye 1100-modeller.

Den blev så vist frem i sidste uge for første gang i Europa via en prototype med lidt sjove skærme, men ellers så godt som identisk med det, som venter markedet næste år.

Den største model, 1167 får maksimale 673 hk fra en 16,2 liters MAN-motor. Med i pakken er nu trinløs vario transmission og følgelig et velkendt Fendt armlæn og terminaler, som du også ser i andre Fendt-traktorer. Den store model har en trækbom, der kan svinge 28 grader, så bliver mere manøvredygtig i marken. Med de store hestekræfter og bælterne, så er den bygget til at køre en masse timer med de største jordbearbejdningsredskaber på de store vidder – som nok ikke er så meget danske marker.

Fendt har før vist en el-traktor frem. Og gjorde det igen. Den fik en sølvmedalje ved Agritechnica tilbage i 2017, men der mangler stadig lidt arbejde. Det er dog forventningen, at den rammer markedet næste år. Lighederne mellem traktorerne lige nu skal findes en Fendt-logo og joysticket, du styrer den med. De er faktisk meget lige.

Fendt havde forleden udstyret den bette eltraktor på 67 hk. med en tablet som terminal, og det bliver spændende, om der kommer andre terminaler og displays ind. Når den har kørt 4-5 timer på bedriften, så skal lades op igen i små fem timer, så det er naturligvis helt andre opgaver, der venter den traktor. Forventningen er, at eks. kommuner, der forbyder dieselmaskiner inde i byen eller landbrug, der skal bruge en dieselfri traktor i stalden og til småopgaver gerne vil købe den.  

Batterikapaciteten er stadig det fundamentale issue omkring udviklingen af traktoren. Fendt er dog tiltagende optimistiske al den stund, at udviklingen med stadig stærkere batterier går utrolig stærkt i bilindustrien netop nu. Teknologien bliver bedre og bedre – og ikke uvæsentlig lettere og lettere at betale.

Du kan iøvrigt læse mere om Fendts nyeste teknik i weekendens udgave af LandbrugsAvisen, hvor vi har reserveret en hel sektion til maskiner - primært under overskriften præcisionslandbrug. Her kan du bl.a. møde en landmænd, der tager dig med under sine vinger og fortæller, hvordan man egentlig kommer godt i gang med præcisionsudstyr på bedriften.

Bølge af gps-tyverier

De seneste uger har været utrolig plagsomme på gps-fronten. Især landets maskinstationer har været plaget af en regulær tyveri-bølge. Forleden fik Bounum Maskinstation hapset 25 terminaler og seks gps-antenner. Forinden havde store maskinstationer som Bejstrup, Gads og Skamstrup også fået stjålet en større mængder udstyr.   

10 gode råd mod GPS-tyverier

Pöttinger’s gode dansker-år

Og så kan vi også lige nå en talnyhed fra branchen. Pöttinger fremlagde forleden regnskab. Som så mange andre har de også kunnet mærke corona og et mindre produktionsstop i foråret i deres årsregnskab, der løber fra sommer til sommer. Redskabsproducentens tilbagegang var dog kun på få procent og stadig et af de bedste år i virksomhedens historie – bl.a. godt hjulpet af en del indkøb af danske landmænd.

Se her: Stort maskinmærke var på vej mod ny fremgang i græsmarkerne

Sker i ugen:

Som bekendt sover maskinbranchen aldrig. Heller ikke i denne uge.

Torsdag inviterer Helms til græsdag i Herning fra kl. 10.

I weekenden starter Valtra en demo-turne, hvor den nye traktorserie Valtra G for første gang får debut på dansk jord. Første stop bliver Græsted – jo jo, Lars Løkkes gamle hjemby – i Nordsjælland - og så kører karavanen ellers videre igennem det danske land i dagene derefter.  

Ha’ en god uge. Pas godt på antenner og terminaler og andet elektronisk udstyr i maskinparken, og så må vi ellers håbe, at politiet snart får sat en stopper for indbrudsbølgen. 

Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.