Forlod Case IH til fordel for lille traktormærke i Danmark - nu vil han løfte det op til en væsentlig spiller

Den nye direktør for Kubota-importøren Svenningsen kunne ikke sige nej til udfordringen hos Svenningsens.

For Kristian Refnov kan det koges ned til et ord:

Udfordringen.

Det virker måske ikke helt logisk fra udenforstående, at man skifter fra rorpinden hos et af de største traktormærker i Danmark – og så siger ja til direktørposten hos en importør, der sælger et japansk traktormærke, som traditionelt har meget få danske landbrugskunder.

Men for Refnov var der flere logikker i hans jobskifte 1. februar – og først og fremmest udfordringen.

”Den er flerdelt. Kubota er en af de ting, der har trukket. Kubota står en smule tilbage i Norden, og vi skal ud på en rejse, hvor vi skal vokse. BobCat er også et super stærkt brand, og så ligger der gerne en stærk strategi bag. Og så har jeg en veneration for vej-, park- og golf segmentet, som jeg før har arbejdet med(også i Nellemann-regi)”, siger han.

Tilbage til Nellemann

Inden han kom til Case IH og CNH Industrials’s koncernunivers arbejdede han nemlig for den daværende John Deere-importør Nellemann Agro b.la. med have- og parksegmentet. Efter at have været ude af landbrugsbranchen i nogle år gjorde Nellemann sidste år comeback i maskinverdenen indenfor landbrugsmaskiner og ikke mindst maskiner til kommuner, parker, golfbaner mm. med overtagelsen af import- og maskinforhandleren Svenningsen med hovedsæde i Kastrup og filial i Skanderborg og et par stærke datterselskaber i Norge og Sverige.

Svenningsen er jo netop stærke indenfor vej- og park, bliver landbrugssegmentet så en biting i det her job?

”Nej, men det er komplekst. Svenningsen har en stærkere position på landbrug i Norge og Sverige, mens vej- og park fylder mere i Danmark. Lige nu er vores fokus at prioritere, hvor det giver mening at bruge ressourcer, historisk set har der været alt for mange bolde i luften. Vi har forskellige kundesegmenter, vi skal servicere, og hvis vi bliver bedre til at fokusere vores tid, kan vi også levere en bedre løsning til kunden. Svenningsen i Danmark er rigtige stærke i den grønne sektor, og så skal vi bygge mere ovenpå, populært kan man sige, at vi skal bygge en første og måske anden sal på huset.”

Hvad er så ambitionerne på traktormarkedet i Danmark?

”De er ret store. Vi skal være en væsentlig spiller. Men lige nu har vi ikke sat os ned og sagt, at vi skal nå 10 pct. om x antal år. Både Svenningsen og Kubota er langsigtet, derfor er en sund vækst også at foretrække”.

Men målet er altså 10 procent?

”Ja, det vil det være. Men vi står jo stærkere i et land som Norge, hvor der ikke er så meget brug for en traktor på 300 hk som i Danmark. Den mangler vi lidt her. Men det kommer. Kubota har ikke smidt ingeniørerne hjem.”

Hvad står Kubota for hos dig?

”Kubota er for mig en stor spiller. Der er jo ikke nogen, der siger til mig, at det her er helt sindssygt. Alle synes, at det er spændende. Kubota vil det her, og når japanerne vil det her, så kommer der til at ske noget.”

Du forlader et af verdens største brands?

”Jeg har gjort det med åbne øjne, og tygget grundigt på beslutningen. Der er ikke samme udfordring med et etableret mærke i en stærk markedsposition, og det betyder, at det kan blive lidt defensivt. Uden at skulle se så meget bagud, så bliver det her mere offensivt, fordi vi kommer fra en helt anden position i markedet. Her har jeg hånden mere på kogepladen, mens man i en stor koncern har flere eller mange personer til at tage sig af hvert sit område. Her føler jeg, at jeg kan dreje på nogle knapper i tæt kommunikation med leverandørerne.”

Muligheder i tumultarisk tid

Som Kristian Refnov ser det, så sker de mange forandringer i maskinbranchen gode muligheder for salget af Kubota-traktorer.

”Alt det der sker i maskinbranchen er slet ikke færdigt. Det kan helt klart være en fordel for os”, lyder meldingen.

Tænker du på, at der er forhandlere, som mister deres traktormærke og kommer til at tage jer ind i stedet?

”Ja, det kan være sådan noget uden, at jeg har dialog med mulige forhandlere i dag. Du ser eks. mærker, der nu skubber på med deres egne redskaber. Jeg kan sagtens se forhandlere, der ellers har et traktorprogram, der bliver presset af deres leverandører, og eks. ikke har lyst til at smide nogle stærke redskaber”, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.