Kæmpe traktorproducent: Løfter omsætning til 61 mia. kr.
Producenten bag MF, Valtra og Fendt løftede omsætningen med 12 pct. trods faldende traktormarked i Europa.

Det europæiske traktormarked har peget nedad i år. Og producenten Agco, som bl.a. producerer traktormærkerne Massey Ferguson, Fendt og Valtra, er disponeret en del til det europæiske traktormarked.

Men mens Agcos vurdering er, at traktormarkedet faldt to procent i de vesteuropæiske lande, så lykkedes det Agco som helhed at løfte omsætningen med ca. 12,6 pct. til ca. 61 mia. danske kr. for hele 2018, meddeler traktor- og maskinproducenten i en meddelelse til børsen tirsdag morgen amerikansk tid.

Bag fremgangen står salgsfremgang på markeder bredt set i hele verden, hvor Agco også har en del omsætning i både Nord- og Sydamerika, en pæn del i Europa og nogen omsætning udenfor disse hovedmarkeder.

Stort traktormærke neddrosler messer Maskiner Torsdag 6. december 2018 · 00:00

”Salgsfremgang på tværs af alle vores regioner og solid operationel eksekvering bidrog til, at Agro har nået alle finansielle mål for 2018”, lyder det i børsmeddelelsen fra topchef Martin Richenhagen.

Agco er børsnoteret på børsen i New York og har sit hovedkontor i amerikanske Georgia, mens en større del af produktionen foregår i Europa. Den tyskfødte topchef ser fremgang i pipelinen i Europa efter et år, hvor lave mælkepriser i starten af 2018 og siden den tørre høst påvirkede en del af landbruget i Europa.

“Landbrugets økonomi forventes at forbedre sig svagt henover Vesteuropa i løbet af 2019 som følge af favorable hvedepriser og en mere normal planteavl og ud fra disse vurderinger har vi positive forventninger og ser stabil efterspørgsel i 2019 på tværs af de europæiske markeder”, siger han.

Indtjeningsmæssigt pegede tingene også opover fra Agco. I 2018 landede indtjeningen efter skat på 1,8 mia. kr. mod det, som svarer til 1,2 mia. kr. med dagens dollarkurs.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.