Morgenposten: Der blev os med kornvognen lige sendt på pension

Amerikanere klar med udstyr, så mejetærsker-piloten kan styre både mejetærsker og traktoren med kornvognen til næste høst.

God mandag morgen,

Jeg ved ikke, om det er den bedste julegave. Faktisk er jeg både fascineret og lidt i chok over udviklingen ude i markerne.

Jeg har selv tilbragt rigtig mange, hyggelige timer med at køre korn fra på markerne ved Kalundborg.

Den karriere er godt på vej i hegnet for mange af os nu.  

Det fortæller jeg mere om, om lidt.  

Først skal vi lige runde et par aktuelle nyheder.

Deutz og Deere leger sammen

Sidste uge fik vi annonceret et større samarbejde mellem Deutz og John Deere, der vil udvikle mindre motorer sammen. Det er ikke traktorproducenten, men den store motorproducent Deutz AG, som John Deere nu laver et samarbejde om at udvikle og producere motorer på op til 175 hk.

John Deere og motor-Deutz vil lave motorer sammen

Nu når vi er ved traktorerne, så var der nye tal fra traktor-indregistreringerne i sidste uge. Case IH er fortsat i spidsen, John Deere lige efter – og så er New Holland efterhånden også ved at være godt med i traktortoppen.

Se stillingen inden årsafslutningen her:

Case IH fører med 20 traktorer før nytårs-finalen

Amerikanere tager auto-kørsel til nyt niveau  

Og så til historien bag overskriften.

For noget tid siden fik amerikanerne første gang demonstreret et fremtidens system, hvor en mejetærskerpilot kan styre traktoren med kornvognen, så man ikke behøver udstationere en mand til den post.

Nu er Raven, så klar til at markedsføre systemet AutoCart til 2021-høsten – i hvert fald i USA. Det er et kit, som bliver monteret på traktor og mejetærsker med radar-teknologi, kamera og styring af traktoren, så traktoren uden pilot kører efter mejetærskeren, når det er tid til at tanke af – og så efterfølgende kører derhen i marken, hvor vogn og traktor bedst kan blive tanket af eller udskiftet. Ifølge det amerikanske medie CropLifes gennemgang af teknikken, så er potentialet udover at betale løn til en pilot – også at systemet kan optimere kørslen og logistikken i marken.  

Raven oplyser i artiklen, at man snart forventer at kunne brede systemet ud til en lang række andre afgrøder og høstmaskiner efter, at det allerede er afprøvet i omkring 80 forskellige afgrøder.

I første omgang kan kittet tilpasses en John Deere 8RX – men det meldes også meget snart klar til andre maskinmærker.

Jeg fandt en video af systemet i drift, inden det blev søsat til salg rent kommercielt.

Hvad de amerikanske farmere skal betale her i det første år, er endnu ikke oplyst.  

Se:

 

 

AP Gyllevogne genopstår

Og så skal vi ellers skifte vogn-område så at sige.

For en uge siden var vi en del optaget af gyllevogne, da der opstod et nyt gyllevognsmærke på Nykøbing Mors i form af vognen Votech, som skal forhandles af Ingemann Larsen i ind- og udland efter, at AP Gyllevogne forsvandt fra landkortet.

Mandag stod det så klart, at navnet AP Gyllevogne alligevel ikke er forsvundet fra landkortet. Et partnerskab mellem maskinfabrikanten Thyregod og firmaet XL Management kører nu AP Gyllevogne videre i et nyt selskab, AP-K Aps, hvor Jens. Chr. Hundahl er ny direktør. Parterne arbejder i forvejen sammen om at producere og levere gyllevogne baseret på Kimadans teknologi til det kinesiske marked.

Læs mere her: Thyregod genopliver AP Gyllevogne

Slæbeskær af plastik

Nu hvor vi er ved gyllevogne, så kunne vi i weekendens udgave af LandbrugsAvisen berette, at de tyske landmænd efterhånden også sender gyllesprederen på pension. Nye regler betyder, at der skal findes løsninger til relativ små gyllevogne. En af løsningerne er slæbeskær lavet af plastik og meget let:

https://landbrugsavisen.dk/avis/maskiner/15-meter-bred-nedf%C3%A6lder-vejer-blot-850-kg

Hvad sker der ellers?

Massey Ferguson varmer for tiden op til lancering af en ny traktor-serie 21. december. Simulant har samme mærke netop fået den nye 8S hjem til Danmark, som ved den officielle lancering i sommer fik en del omtale – bl.a. på grund af sit specielle design og nye teknik.

En traktor, som det seneste TraktorTech tog under kærlig behandling over fire sider via en hjælpende hånd fra vores venner fra Profi. Profi’s redaktør beskrev traktoren som

”Et dristigt skridt i den rigtige retning. Det iøjnefaldende design, det forenklede betjeningskoncept og den nye E-power transmission sikrer brandets uafhængighed i Agco samtidig med, at der anvendes dokumenterede komponenter  fra søstermærket Fendt til hydraulik, løfteudstyr og bagaksler”.

Vi er nok mange, som ikke er helt i mål med julegaverne endnu.  Et forslag kan være en rask bestilling af TraktorTechs nye ”julespecial” i form af vores TraktorTech årbog, der i år bl.a. indeholder et helt nyt traktorleksikon med højdepunkter for 22 kendte og næste ukendt traktormærker.

Mine kolleger Jette og Nadia sidder klar ved abonnementsmailen, hvis det kan løse et problem i din julegavehandel….

Ha’ en fortrinlig uge. Redaktionschef Christian Juel Jørgensen  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.