Ny 6R landet i Danmark: Interessante funktioner med frontlæsser

John Deere kører grundlæggende videre i samme spor med sin nye 6R-serie. Største visuelle ændring er det ydre design af motorhjelm og det manglede frontdisplay i kabinen.

Den ekstremt populære John Deere 6R-serie er nået til Danmark i sin nyeste udgave. I går mandag blev serien vist frem for den danske presse hos Semler Agro i Brønderslev, hvor landbrugsavisen.dk havde lejlighed til at se nærmere på nyheden.

Gennemgående er der tale om samme 6R, som vi kender den. Chassis, motor og drivlinjen er stort set uændret, men John Deere har tilføjet fire nye modeller i serien, hvor den ene, 6R 150, fremover bliver største model med firecylindret motor. Modelbetegnelsen angiver den nominelle effekt, og den maksimale effekt inklusiv boost er 177 heste.

Alle firecylindrede udgaver ligger nu i den såkaldte small-frame kategori (lille ramme), og blandt modellerne med den lidt større mellem-ramme har John Deere med en ny model fået en kraftfuld, lille traktor i form af 6R 185 med op til 234 hestekræfter inklusiv boost.

- Traktoren vejer blot otte ton og perfekt til transportopgaver med sin høje ydelse, påpeger Axel Cygan, instruktør og produktspecialist på den nye 6R.

Dermed overlapper modellen den næste i rækken, som er den mindste med stor ramme: John Deere 6R 175 med 223 heste inklusiv boost. 

- Hvorfor vælger John Deere at have hele 14 modeller i en traktorserie - og tilmed fordelt på fire forskellige rammer? Det må vel betyde øgede produktionsomkostninger?

- Ja, vi har mange modeller, men vores filosofi er, at der skal være en traktor, som passer specifikt til hvert behov. Det kan vi over en bred kam tilbyde her i 6R-serien, forklarer Axel Cygan.

slut med display ved ratttet

Men hvad er så ændret i 6R anno 2022?

Først og fremmest er det slut med instrumentpanelet ved rattet. Det er skrottet, og i stedet har John Deere monteret et nyt display i højre hjørnestolpe. Dermed er interiør og betjening af 6R nærmest lig de større 7R, 8R og 9R-serier.

- Det er småting, som adskiller sig: Indstillingen af rattet og lidt forskel på vendegearskontakten, men grundliggende er de ens, tilføjer Axel Cygan.

Designet af motorhjelmen følger også de større serier og den lukker nu op i et større samlet stykke end tidligere. også vinduesviskeren er ændret og svinger nu over 250 grader - og så er der mere power til rådighed ved hydrauliske funktioner. 

- Tidligere havde vi ingen boost til rådighed ved brug af hydraulikken. Det får serien nu med 20 heste ekstra på de firecylindrede modeller og 40 heste på de større rækkeseksere, tilføjer produktspecialisten. 

Joystick skabt til frontlæsser

Én ting er ikke som i 7R og opefter:

På 6R præsenterer John Deere for første gang sit nye E-joystick, der er ret simpelt af udseende, men som har programmer-bare knapper til såvel traktor- som isobus-funktioner. Vendegearet ligger i joysticket, og med det følger også en række nye funktioner, man som chauffør styrer via terminalen. 

Her kan du indstille begrænsninger på løfte- og sænkehøjde og med et enkelt skub på joysticket lade bommen finde dertil. Det samme gælder med vinkler på skovl eller pallegafler. Med en John Deere frontlæsser i snuden er der nu også integreret vejefunktion via fire tryksensorer.

- Systemet har en nøjagtighed på +/- 15 kg og kræver ingen kalibrering, kun nulstilling, når du skifter redskab, fremhæver Axel Cygan. 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.